Verwittigen voor veranderingen
De klacht van Douwe Egberts en Ethical Coffee Company in Frankrijk werd door de Franse mededingingsautoriteiten aanvaard, waardoor Nestlé zijn beleid rond de verkoop en de productie van de capsules zal moeten aanpassen.
Zo belooft het nu om concurrenten drie maanden op voorhand te verwittigen wanneer er technische veranderingen gebeuren aan nieuwe toestellen, zodat die zich kunnen voorbereiden op de wijzigingen. De mededingingsautoriteiten gingen er immers van uit dat Nestlé de toestellen meermaals had aangepast, om zo een oneerlijke voordeel te krijgen op zijn concurrenten.
Ook hebben ze beloofd om imitatiecapsules niet langer als minderwaardig te bestempelen. Nestlé raadde klanten aan om geen imitatiecapsules te gebruiken, omdat die voor problemen konden zorgen bij de machines.
Ook in andere landen klappen
Ook in andere landen krijgt Nestlé het steeds moeilijker om zijn monopolie of tenminste zeer sterke positie te houden na klachten van concurrenten. Zo verloor het ook in Groot-Brittannië en Duitsland rechtszaken die het zelf had aangespannen rond inbreuk op de patenten van Nespresso.
CEO van Ethical Coffee, Jean-Paul Gaillard, zegt aan The New York Times dat hij een fabriek zes maanden moest sluiten, nadat Nestlé de machines aanpaste. “Nestlé werd bang en begon vals te spelen“, zei Gaillard, die mee verantwoordelijk was voor de ontwikkelingen van de capsules toen hij nog bij Nestlé werkte.
Grote markt
Ook bij Douwe Egberts zijn ze tevreden met de uitspraak, al hebben ze het gevoel dat Nestlé nog steeds te veel vrijheid krijgt om met oneerlijke praktijken de vrijheid van zijn concurrenten te beknotten.
Volgens Euromonitor is de markt van single-dose koffie ondertussen acht miljard euro waard en Nestlé had vorig jaar bijna één derde van die markt in handen. De Franse markt zou daarbij verantwoordelijk zijn voor een kwart van de totale capsules verkocht door Nestlé.