RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AgristoCargillClareboutLutosaTiense Suikerraffinaderij
  • Onderwerpen Inflatie
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Niet supermarkten, wel machtige voedingsbedrijven profiteerden van inflatie”

icon
Food14 februari, 2024
Shutterstock.com

Welke bedrijven gingen aan de haal met de grootste winsten na de sterke stijging van de voedingsprijzen in 2022? Niet de supermarkten, wel een beperkt aantal machtige voedingsbedrijven, stelt een nieuwe studie.

Minder winst voor supermarkten

Boeren, consumenten en politici wezen de afgelopen tijd met een beschuldigende vinger naar de supermarkten, naar aanleiding van de sterk gestegen voedingsprijzen. Ten onrechte, zegt econoom Olivier Malay van de Franstalige universiteit ULB. Hij onderzocht de jaarrekeningen van duizenden bedrijven om te achterhalen wie er profiteerde van de prijsstijgingen. Tegenover De Standaard becommentarieert hij de resultaten, die hij publiceerde bij de progressieve denktank Minerva.

Eén zaak is duidelijk: de supermarkten hebben niet kunnen profiteren van de hoge inflatie. Ze zagen weliswaar hun omzet fors stijgen, maar ook hun kosten namen toe. Leveranciers rekenden immers hogere prijzen aan, terwijl ook energie, transport, huur en arbeid duurder werden. Daardoor lag hun winst in 2022 zelfs lager dan de jaren ervoor.

Marktmacht loont

Anders ligt dat bij de Belgische voedingsbedrijven: liefst 46% onder hen boekte een hogere winst in 2022. Bij de 200 grootste bedrijven in de sector lag de rentabiliteit ruim een kwart hoger dan in de voorgaande vier jaren. Zeven fabrikanten zagen hun winst zelfs buitengewoon sterk toenemen. Aardappelverwerker Clarebout Potatoes boekte in 2022 een bedrijfswinst van 167 miljoen euro, terwijl dat in de vier voorgaande jaren gemiddeld 1,3 miljoen was. Dat is een stijging met bijna 6000%… Ook sectorgenoten Agristo en Lutosa, zetmeelproducent Tereos, pastamaker Soubry, de Tiense Suikerraffinaderij en de Belgische divisie van Cargill boekten fors hogere winsten.

Hoe ze daarin slaagden? Ze hebben een grote marktmacht, aldus Malay. Ze konden met andere woorden de gestegen grondstoffenprijzen makkelijker doorrekenen aan hun klanten, waardoor ze hun marge wisten te verhogen. Hij wijst erop dat de vier grootste grondstoffenleveranciers wereldwijd (ADM, Bunge, Cargill en Dreyfus, ook gekend als de ABCD-groep) hun winst in twee jaar zagen verdubbelen tot 13 miljard dollar, mede dankzij speculatie. Een belasting op overwinsten in de voedingssector – naar het voorbeeld van de energiesector – vindt de econoom daarom geen slecht idee.

Evolutie exploitatiewinst grote voedingsbedrijven

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN