De verpakkingsvrije websupermarkt Pieter Pot heeft in Dynalogic een nieuwe bezorgpartner, maar de leveringen lopen niet bepaald van een leien dakje. Dat geeft het bedrijf zelf toe in een ‘mea culpa’-filmpje.
Problemen met leveringen
“We steken de hand in eigen boezem: onze bezorging kan beter”, steekt Jouri Schoemaker, medeoprichter van de websupermarkt, openhartig van wal in een videoboodschap op sociale media: “We zouden kunnen zeggen dat we er een potje van maken, maar dat dekt de lading misschien niet voldoende.” De websuper heeft sinds kort een nieuwe bezorgpartner, maar dat loopt momenteel in het honderd. Pieter Pot schakelde de voorbije maanden gefaseerd over van PostNL naar Dynalogic.
Het bedrijf verontschuldigt zich voor de problemen, nu de klantendienst van de start-up wordt overstelpt met klachten en meldingen. Een eerste probleem is er met de leveringen zelf: die komen soms te laat aan, worden slecht gecommuniceerd of worden zelfs plots geannuleerd. Dat zorgt dan weer voor een zodanige toevloed aan klachten, dat het antwoorden op klantenmails inmiddels een enorme achterstand oploopt.
Statiegeld beter controleren
Ook met het statiegeld gaat het regelmatig mis. Soms wordt het statiegeld op ingeleverde verpakkingen niet goed geregistreerd door de nieuwe bezorger, vertelt Schoemaker. Aangezien het model van Pieter Pot net steunt op een systeem van herbruikbare verpakkingen, waar klanten waarborg voor moeten betalen maar statiegeld voor terugkrijgen als ze het teruggeven bij een volgende levering, is dit een fundamenteel obstakel.
De onlinesupermarkt werkt aan oplossingen, op korte termijn vooral rond het statiegeldprobleem. Zo maakt Pieter Pot een overzichtelijker formulier voor de bezorger, waar die het statiegeld op kan aanduiden. De duurzame retailer vraagt bezorgers straks ook foto’s te maken van de potten en flessen ter controle en vraagt klanten voor akkoord te tekenen op het aantal lege potten dat ze teruggeeft.