Antoine Florival, de nieuwe covoorzitter van Intermarché België, neemt de uitdaging aan om de overgenomen Mestdagh-winkels te integreren en weer rendabel te krijgen. De omzet per vierkante meter moet fors omhoog.
Break-even in 2025
In tandem met de Fransman Philippe Guilpain zal Florival de integratie begeleiden van de 85 voormalige Mestdagh-supermarkten die intussen allemaal het Intermarché-uithangbord dragen. De 36-jarige uitbater van de Intermarché-winkels in ’s Gravenbrakel en Sint-Jans-Molenbeek haalde een diploma handelsingenieur aan de Solvay Brussels School en is sinds 2016 aan de slag bij de Musketiers.
De uitdaging is niet min: op het moment van de overname was Mestdagh met zijn 86 winkels en 125.000 m² goed voor een omzet van 731 miljoen euro, wat neerkomt op een gemiddelde omzet van 5.800 euro/m², schrijft LSA. Dat is veeleer een mager resultaat vergeleken met de meer dan 10.500 euro/m² die de Belgische Intermarché-winkels realiseren. Bovendien boekte Mestdagh in 2023 een verlies van 89 miljoen euro. Dit jaar verwacht men nog een verlies van 30 miljoen euro, om in 2025 break-even te draaien. Topman Thierry Cotillard van Les Mousquetaires heeft er vertrouwen in: wanneer de winkels volledig gerenoveerd zijn, verdubbelen ze hun omzet, zegt hij.