Mondelez, ’s werelds grootste fabrikant van koekjes, chocolade en snacks, rapporteerde dinsdag beter dan verwachte kwartaalresultaten. Hogere prijzen kunnen de snoepzin van consumenten niet afremmen.
Retailers in het verzet
De vraag naar Oreo-koekjes en Milka-chocolade blijft veerkrachtig. Merkeigenaar Mondelez zag de omzetten in Amerika en Azië vorig jaareinde toenemen, terwijl alleen de Europese activiteiten werden getroffen door de stijgende energiekosten. De netto-omzet steeg met 13,5% tot 8,70 miljard dollar (bijna 8 miljard euro) in de drie maanden eindigend op 31 december.
Dankzij een sterke vraag in landen als Brazilië, China en India steeg de verkoop in de opkomende landen zelfs met 23,3%, terwijl de ontwikkelde markten met 8,2% stegen. In Europa moest de Amerikaanse koekjesmaker de prijzen daarentegen verhogen, wat zich liet voelen in de verkoop. Toch klokte ook de aangepaste winst met 73 dollarcent per aandeel hoger af dan verwacht.
Mondelez luidde het nieuwjaar al in met nieuwe prijsverhogingen in Europa, wat meteen op de nodige weerstand kon rekenen bij de retailers. De marges zouden daardoor in het eerste kwartaal, en zelfs nog in het tweede kwartaal, kunnen zakken. Toch rekent het bedrijf op een winstgroei met hoge enkele cijfers in 2023. De netto-omzet zal naar verwachting tussen de 5% en 7% stijgen.