De “Société les Mousquetaires”, de groep achter de Intermarché-supermarkten, heeft een nieuwe voorzitter: Thierry Cotillard. Die stelt meteen duidelijke prioriteiten: discount en digitalisering staan daarbij voorop.
Lagere prijzen
Dinsdag 24 januari verkoos de algemene vergadering van de Musketiers Thierry Cotillard als nieuwe voorzitter. De 49-jarige ondernemer is eigenaar van drie Intermarché-supermarkten in de Parijse rand en aandeelhouder van twee Bricorama doe-het-zelfwinkels in dezelfde regio. In het persbericht over zijn aantreden stelt hij vijf duidelijke prioriteiten voor de groep.
De groep moet resoluut inzetten op discount, stelt hij: de prijspositionering moet nog beter. Daarom moeten de kosten verder omlaag en zal de retailer “gedurfde en innovatieve commerciële keuzes” maken. Ook moet het bedrijf een digitale cultuur omarmen en de e-commerceomzet verhogen.
Een belangrijke rol is weggelegd voor Agromousquetaires, de productiedivisie die de groep in staat stelt zich te onderscheiden op het vlak van kwaliteit en prijs. Duurzaamheid is een prioriteit: de Musketiers willen vooroplopen op het vlak van circulaire economie, landbouwtransitie en energie-efficiëntie. Tot slot zal de groep ook allianties aangaan met nieuwe partners op strategische gebieden zoals data, digitaal, logistiek en thuisbezorging.
Grote ambities
De Musketiers zijn een retailgroep met flink wat Europese schaal: de groep is goed voor een omzet van 50 miljard euro met zeven winkelketens, vooral in de sectoren voeding, doe-het-zelf en automotive: Intermarché, Netto, Bricomarché, Brico Cash, Bricorama, Roady, Rapid Pare-Brise. Die hebben samen 3.949 verkooppunten in Europa, waarvan 3.160 in Frankrijk. De divisie Agromousquetaires heeft 59 fabrieken, samen goed voor 4,2 miljard euro.
In België heeft Intermarché sinds de overname van de groep Mestdagh 163 winkels, die een gezamenlijke omzet realiseren van 1,4 miljard euro en een marktaandeel hebben van 12,4% in Wallonië en Brussel. De ambities zijn groot: de retailer wil marktleider worden in het Franstalige landsgedeelte en test ook het potentieel in twee Vlaamse winkels. Eerst wacht echter de forse taak om franchisenemers te vinden voor 51 filialen. Onder de medewerkers heerst daarover grote onrust, omdat ze vrezen voor hun arbeidsvoorwaarden onder een nieuw statuut.