Voor het eerst kwam de omzet van ethische chocolatier Tony’s Chocolonely boven de 100 miljoen euro uit, maar het bedrijf boekte wel verlies. Een fabriek met achtbaan komt er niet, een eigen Belgische verkooporganisatie wel.
Overname
Het bedrijf dat van eerlijke, 100% slaafvrije chocolade zijn missie heeft gemaakt, realiseerde een wereldwijde omzet van 109,6 miljoen euro, bijna een kwart meer dan tijdens het vorige boekjaar. De brutomarge overtrof de doelstelling en steeg van 42,4% naar 46,2%, meldt de chocolademaker in zijn jaarverslag.
Maar er is een keerzijde. Door een reeks uitzonderlijke kosten, waaronder de overname van de Belgische Althaea-De Laetfabriek in Borsbeek en de kosten verbonden aan de plannen voor een spectaculaire eigen chocoladefabriek met achtbaan in Zaandam – het zogenaamde Tony’s Chocolonely Chocolate Circus – boekte de chocolatier een verlies van 4,7 miljoen euro. Zonder die eenmalige kosten en afschrijvingen was er een nettowinst van ongeveer 1 miljoen euro.
Die geplande fabriek komt er dan ook niet. De middelen die zo vrijkomen wil het bedrijf investeren in merkbekendheid en het bewustzijn rond de issues in de chocolade-industrie.
Gewijzigde strategie
Tony’s groeit niet meer op de Nederlandse thuismarkt en wil zich nu volop richten op internationale expansie. Het bedrijf trekt geld uit voor de versterking van de lokale teams: in België zal Tony’s eigen sales, distributie- en marketingactiviteiten opstarten vanaf 1 januari.
Ten slotte wil de chocolademaker de impact vergroten bij de cacaoboeren. Het bedrijf kocht liefst 87% meer cacaobonen in via zijn Open Chain Platform, een initiatief dat andere merken toelaat chocolade te maken volgens Tony’s 5 samenwerkingsprincipes. Partners als Albert Heijn, Aldi, Jokolade en Vly Foods verhoogden het aantal bonen die zij gezamenlijk inkochten via het platform met meer dan 237%.