Gorillas maakt het verschil met een vers en lokaal assortiment. De flitsbezorgdienst hanteert dezelfde marges als een supermarkt, maar heeft een ander operationeel model. Dat kan perfect rendabel worden, zegt Benelux-topman Sadik Cevik.
Uitbreiding op til
Sinds begin dit jaar is de snelle fietsbezorgdienst Gorillas actief in Nederland, sinds eind juni ook in België. De lancering is prima verlopen, vertelt Sadik Cevik, die directeur is voor de Benelux: “De resultaten zijn in lijn met andere lanceringen. We zijn meteen live gegaan met vijf warehouses in twee steden, Brussel en Antwerpen. We zijn nu druk bezig om verder uit te breiden in de bestaande steden, maar we kijken ook naar nieuwe steden.”
De grootste bottleneck is het vinden van locaties. Gorillas zoekt panden die voldoende groot zijn – denk aan 500 m² of meer – en die in drukke wijken liggen. “We hebben voldoende ruimte nodig, niet alleen voor ons assortiment, maar ook voor onze fietsers. Gorillas is een ‘rider-first company’. Onze oprichter wilde vanaf dag één het fiets-businessmodel veranderen. Onze mensen krijgen een contract, een verzekering, een pensioen. We zorgen voor hun veiligheid, we kopen de fietsen en de uitrusting centraal in. En we laten ze niet in de kou staan: bij ons wachten ze binnen, in een warm lokaal, waar ze thee en soep krijgen.”
“Geen drie keer naar de supermarkt”
In de app vinden shoppers een assortiment van 1500 tot 2000 sku’s. “We hebben alle producten die je ook in een traditionele supermarkt kan vinden. Daarnaast passen we het assortiment aan in functie van de behoeften van de buurt. Als er meer gezinnen zijn met jonge kinderen, dan vergroten we het baby-assortiment; zijn er meer studenten, dan voorzien we bijvoorbeeld wat meer koud bier en wijn.”
Een focus op versheid is één van de factoren waarmee Gorillas zich wil onderscheiden: “In een traditionele supermarkt kom je een keer per week en je haalt heel veel boodschappen. Het probleem daarmee is dat je groenten en fruit na drie dagen niet meer vers zijn. Als je echt verse producten wil eten zoals brood, groenten, charcuterie of zuivel, dan moet je vaker naar de winkel, maar daarvoor hebben mensen onvoldoende tijd. Wij lossen dat op: we geven mensen de optie om hun wekelijkse boodschappen op te breken, en zo bewuster en verser te eten. We bieden een alternatief: je hoeft geen drie keer op een week naar de supermarkt.”
Partnerschap met Colruyt
Wat daarbij helpt, is het feit dat Gorillas heel weinig voorraad aanhoudt. “Bij ons staan de sinaasappelen geen twee weken in de winkel: we kopen gewoon een bak voor een dag. We willen dat alles op is aan het einde van de dag, dan kunnen we morgen weer nieuwe verse sinaasappelen aanbieden. Een bijkomend voordeel is dat mensen minder afval hebben: die sinaasappelen blijven thuis immers langer vers.”
Daarnaast wil de snelle bezorgdienst ook lokale, Belgische merken groot maken. “We omarmen lokale ondernemers in plaats van ertegen te vechten. Je ziet soms bakkers waar mensen in de rij staan wachten: hoe mooi zou het zijn als dat binnen de tien minuten bij je thuis geleverd wordt? Zo bedienen we samen de buurt.”
Een lokale partner van Gorillas in België is Colruyt Group. “Ze zijn onze grossier voor een deel van het assortiment. Verse groenten en fruit kopen we zelf rechtstreeks in, net als vlees. Wat we extra nodig hebben, kopen we via Colruyt. Non-food bijvoorbeeld, waar ze sterk in zijn.”
Enthousiaste klanten
De foodsector is erg competitief, de prijsdruk is hoog. Hoe houdt Gorillas de tarieven laag? “Op dit moment bevinden we ons in de startfase: we zijn op zoek naar groei, we willen meer volume genereren. Tegelijk kijken we naar operational excellence. We hebben dezelfde marges als een supermarkt, alleen doen we de operaties anders. Dat is waarom investeerders in ons geloven: ze kijken naar de rententie en de frequentie. Wij behouden onze klanten lang, ze bestellen steeds vaker en ze kopen steeds grotere hoeveelheden. Aan ons is het om de operaties zo in te richten dat het winstgevend wordt.”
Veel reclame hoeft het bedrijf bovendien niet te maken: de word-of-mouth doet z’n werk. “We zien dat klanten heel graag over ons vertellen. Wij hoeven maar weinig in marketing te investeren: dat doen onze klanten voor ons, omdat ze zo enthousiast zijn.”
Dat enthousiasme hoopt Sadik Cevik ook over te brengen tijdens zijn presentatie op het voorprogramma ‘The Future of Food’ op de RetailDetail Night, op 25 november in Antwerpen. Ook Deliveroo, Hopr (de eerste Belgische onlinesupermarkt) en ‘ghost kitchen’ pionier Casper betreden dan het podium, net als Jorg Snoeck, co-auteur van het boek The Future of Food. Via deze link kan je je tickets bestellen.