De Britse onlinesupermarkt Ocado zet zijn uitbreidingsplannen in de koelkast. De bouw van twee nieuwe distributiecentra gaat voorlopig niet door, want er is nu al overcapaciteit.
Vraag overschat
Voor het eerst in zijn geschiedenis verwacht Ocado dit jaar een negatieve omzetgroei. Ten opzichte van de piekende vraag tijdens de coronajaren valt de verkoop van onlineboodschappen terug. Ook op de middellange termijn stelt de onlineboodschappendienst de verwachtingen naar beneden toe bij: het bedrijf gaat nu uit van 3,9 miljard pond omzet in plaats van de eerder voorziene 4,5 miljard pond. Vorig jaar bedroeg de omzet 2,3 miljard pond.
Plannen om in 2024 en 2025 nog extra distributiecentra te openen, worden nu uitgesteld. Gezien de huidige overcapaciteit is dat de verstandige keuze, zegt CFO Stephen Daintith aan de Financial Times. Ocado, dat in 2019 een joint venture aanging met Marks & Spencer, kon tijdens de coronapandemie niet volgen maar gaf nadien (te) veel gas bij. Ondanks de vertragende vraag openden dit jaar nog drie nieuwe magazijnen in Essex, Bristol en Luton.
Naast de eigen retailactiviteiten stelt Ocado zich ook internationaal op als technologiepartner voor andere supermarktketens. In 2021 sloot het bedrijf bijvoorbeeld nog een deal met Auchan-dochter Alcampo om een gerobotiseerd magazijn te bouwen en de online activiteiten verder te ontwikkelen. Wereldwijd heeft Ocado een tiental partners, maar de vraag is of ook die klanten nu niet zullen terugschroeven.