Nu de coronacrisis achter de rug is, keren mensen razendsnel terug naar hun oude gewoonten… en naar de supermarkten. De Britse onlinesupermarkt Ocado ziet de vraag terugvallen en verwacht dit jaar 5% minder te groeien.
Terug naar voor corona
Het mooie liedje is uit voor online supermarkten en boodschappenbezorgers: nadat eerder vandaag Deliveroo al de verwachtingen moest temperen, geeft ook de Britse specialist in onlineboodschappen Ocado toe dat het jaar niet denderend is begonnen. In het begin van het jaar zijn het aantal bestellingen wel met 11,6% gestegen, maar de omzet daalde met 5,7% ten opzichte van een jaar eerder.
Een jaar geleden woedde de coronapandemie natuurlijk nog volop, wat vergelijken moeilijk maakt, maar Ocado Retail ziet ook de gevolgen van de inflatie, de stijgende energiekosten en de onzekerheid door de oorlog in Oekraïne meespelen. Voor het hele jaar gaat de online supermarkt daarom uit van een omzetstijging rond de 10%, in plaats van de eerder voorspelde 15%.
De gemiddelde korfgrootte was in het eerste kwartaal ook 15% kleiner dan vorig jaar, omdat mensen weer minder thuis consumeren en meer naar kantoor gaan. Consumenten kopen weer meer zoals voorheen, al ligt het aantal artikelen per mandje nog steeds iets hoger dan voor de pandemie. In vergelijking met voor de pandemie steeg de omzet trouwens nog wel met 31,7%. Het aantal actieve klanten steeg eveneens met 31% op jaarbasis tot 835.000. “Op lange termijn hebben we er vertrouwen in dat het groeitraject positief blijft”, besluit CEO Melanie Smith daarom.