Ochama vaart een nieuwe koers: de eigen robotwinkels sluiten, externe afhaalpartners in meerdere landen komen in de plaats. En de aansturing, die gebeurt nu rechtstreeks vanuit China.
Vaarwel robotwinkels
Sinds Nederlands topman Mark den Butter afgelopen oktober vertrok, wordt Ochama rechtstreeks vanuit China bestuurd. Pass Lei, één van de oprichters van de onlinesupermarkt bij moederbedrijf JD.com, staat er nu aan het roer. En dat roer is ondertussen ook omgegooid.
Drie van de vier eigen Pick-up Shops zijn inmiddels gesloten. In die gerobotiseerde winkelpunten (in Diemen, Leiden, Rotterdam en Utrecht) konden klanten hun onlinebestellingen kosteloos afhalen. Ochama hoopte in het begin hoge ogen te gooien met de winkels, aangezien robots er volledig zelfstandig orders ontvingen uit het distributiecentrum, ze stockeerden en klaarzetten voor de klant bij afhaling. Dat heeft echter niet lang geduurd: alleen de vestiging in Utrecht is (voorlopig) nog open.
In plaats van eigen afhaalwinkels heeft Ochama het model nu “geoptimaliseerd” door het eigen magazijn” te combineren met afhaalpunten bij derden en thuisbezorging, vertelt een woordvoerder van JD.com aan Retailtrends. Het nieuwe model moet de efficiëntie van de logistieke keten verder verbeteren en gunstigere prijzen voor klanten opleveren, klinkt het.
Van Spanje tot Hongarije
Tegelijkertijd heeft Ochama zich – in alle stilte – geografisch uitgebreid: inmiddels kunnen klanten in negen Europese landen bestellen via de app, die ook een assortiment van Blokker verkoopt. In Hongarije, Italië, Luxemburg, Spanje en Tsjechië is wel alleen nog maar thuisbezorging mogelijk, wat de beperking inhoudt dat er geen verse en diepvriesproducten worden geleverd.
In Frankrijk, Duitsland en Nederland kunnen klanten nu wel verse en diepvriesproducten bestellen, als ze die afhalen bij een partner. In Nederland zijn er al tachtig partners, vooral etnische winkels, Oosterse restaurants en verschillende Blokker-vestigingen. Elders zijn de afhaalpunten echter nog schaars: er zijn er tien in België (vooral Antwerpen), tien in Duitsland en twintig in Frankrijk. Ochama lijkt zich nog steeds hoofdzakelijk te richten op Chinese consumenten in Europa.