Oil & Vinegar gaat een strategische samenwerking aan met het Franse Oliviers & Co. De Franse sectorgenoot neemt ook een minderheidsbelang in Oil & Vinegar.
Ruim 140 winkels
Samen staan we sterker, denken Oil & Vinegar en Oliviers & Co. Beide verkopen mediterrane voedingswaren en accessoires, en hebben een wijdverbreid internationaal winkelnetwerk. Oil & Vinegar is vandaag in acht landen actief met negentig winkels, zowel in franchise als eigen beheer; Oliviers & Co heeft 51 winkels in landen als Frankrijk, Scandinavië en Taiwan. Behalve via winkels verkoopt het Franse bedrijf ook aan een netwerk van 150 wederverkopers in dertien verschillende landen.
“Een blik op de geografische spreiding van beide winkelketens volstaat om te zien hoe sterk de netwerken elkaar aanvullen”, klinkt de redenering. Er is een zeer beperkte overlap (onder andere in de Verenigde Staten) en is er dan meestal een verschil in marktbenadering. Ook op het gebied van gezamenlijke inkoop zijn synergievoordelen te halen, bijvoorbeeld bij producenten van olie en azijn.
Als partners willen de ketens zich nu sterker gaan focussen op ‘geschenkmomenten’, op de optimalisering van het kernassortiment en de keuze voor commercieel “flankerend” assortiment. De twee merken zullen wel naast elkaar blijven bestaan. CEO Erwan Verlingue van Oliviers & Co ziet het zo: “We zijn enthousiast over deze strategische alliantie, omdat de twee netwerken elkaar zo goed aanvullen, zowel wat betreft hun geografische spreiding als hun vaardigheden op het gebied van retail. Oil & Vinegar brengt ons zijn ervaring met een zeer gestructureerd winkelnetwerk en wij bij Oliviers & Co zullen ons richten op het delen van onze kennis van e-commerce en onze multichannelaanpak.”