Okay Direct, de zopas bekroonde autonome stadswinkelformule van Colruyt Group, wil op korte termijn bijkomende filialen openen en bekijkt nieuwigheden zoals naadloos betalen volgens het ‘just walk out’-principe.
Verwachtingen werden ingelost
Woensdag werd Okay Direct nog bekroond met de Mercuriusprijs voor de sterkste innovatie in de handel. De autonome stadswinkel opende bijna één jaar geleden de deuren in het centrum van Gent. In de 150 m² grote gemakswinkel kunnen klanten elke dag van de week, dag en nacht, boodschappen doen dankzij technologie die in huis werd ontwikkeld door Smart Technics, de innovatieve start-up binnen Colruyt Group.
De verwachtingen werden afgelopen jaar ingelost, meldt het bedrijf. De resultaten liggen in lijn van de verwachtingen, de klantenreacties zijn zeer positief. De intentie is dan ook om extra filialen te openen, en dit ook al op korte termijn. Binnen de steden is er voor Colruyt Group immers nog een groot potentieel.
Sneller stadswinkels openen
Maar de retailer wil op die stadslocaties niet inzetten op het franchisemodel dat concurrenten hanteren. Met OKay Compact heeft Colruyt Group momenteel dertien winkels in de centrumsteden. OKay Direct zou toelaten om sneller winkels te openen op een beperkte oppervlakte in stadsbuurten. De technologie leent zich ook voor andere toepassingen: groter, kleiner of in een andere context.
De retailer blijft ook het concept optimaliseren om nog beter te voldoen aan de klantverwachtingen, zegt verantwoordelijke Gert Somers: “Verder zijn we aan het bekijken hoe we de check-out nog vlotter kunnen laten verlopen – misschien zelfs volgens het ‘just-walk-out’ principe. Maar daarvoor moeten we nog een level hoger schakelen, want dan koppelen we het winkelbezoek ook aan de bankrekening van de klant. Het ligt op tafel.”