Boycot Superunie doet volumegroei missen
Toen Spadel in april 2012 besliste om een eenzijdige prijsverhoging van vijftien procent door te voeren, gingen de supermarktketens die zijn aangesloten bij inkooporganisatie Superunie in de tegenaanval. Zo’n prijsverhoging zou moeten doorgerekend worden aan de consumentn en dan bieden de supermarkten liever hun huismerken aan. Zo dreigden supermarktketens Albert Heijn en Plus om Spa gewoon uit de rekken te halen.
Aangezien het tot in april duurde om alle neuzen opnieuw in dezelfde richting te krijgen, miste Spadel ondertussen wel de tien procent volumegroei die de Nederlandse watermarkt doormaakte. Dat de waarde van die watermarkt niet in dezelfde mate toenam, maar zelfs met 2,8 procent achteruit ging, heeft alles te maken met het succes van de huismerken en eersteprijsmerken.
Stabiel in België, succes in Frankrijk
In tegenstelling tot Nederland, groeide de waarde van de watermarkt in thuismarkt België wel met anderhalve procent. Het volume steeg er in verhouding en Spadel slaagde er in om zijn Belgisch marktaandeel min of meer stabiel te houden, ondanks een klein verlies voor Bru.
Op Franse bodem gaat het Spadel dan weer duidelijk wel voor de wind: in maart werd zelfs een groeipiek van twintig procent opgetekend in de verkoop van Wattwiller. In Wales doet het merk Brecon Carreg het dan weer niet zo goed.
Spadel waagde zich niet aan enige prognose voor het verdere verloop van 2013, maar liet wel weten “uiterst waakzaam te blijven voor de sterke concurrentiedruk van de distributiemerken en de prijzenoorlog in de sector van de grootdistributie”, aldus het Spadel management.