Dat meldt onderzoeksbureau GfK dat de omzetten meet op basis van een representatief klantenpanel. Voor de komende periode rekenen de supermarkten op een extra omzetstijging van 1,5 procent door de hogere belasting op non-food, alcohol en tabak. Albert Heijn heeft besloten de btw-verhoging volledig door te berekenen aan klanten. Concurrent Nettorama heeft al gesteld deze juist voor eigen rekening te nemen. Veel andere supermarktketens willen hier nog weinig over zeggen.
Volgens GfK is de consument duidelijk prijsbewuster geworden en meer gericht op aanbiedingen of goedkopere productvarianten. De waarde van de gemiddelde kassabon nam dan ook met 2,1 procent af naar 21,50 euro ten opzichte van een jaar eerder. Klanten gaan echter wel vaker naar de supermarkt, waardoor de totale omzet toch is gestegen.
Veel stunten met prijzen in supermarkten is vooral ongunstig voor fabrikanten en leveranciers van merkartikelen, aldus Ton Luijten die in dienst is van GfK en voor promotieonderzoek bij de Universiteit van Tilburg een jaar lang ongeveer 4000 mensen heeft gevolgd. Het stunten zet niet alleen de winst onder druk, maar klanten wisselen ook makkelijker van merk en winkel.