Drankenproducent Spadel wist in de eerste helft van 2023 meer water en frisdrank te verkopen tegen hogere prijzen, onder meer dankzij succesvolle innovaties. Het bedrijf vreest wel de gevolgen van een kwakkelzomer en een nieuwe zwerfvuiltaks.
Ecologische innovatie
De omzet van Spadel steeg het afgelopen halfjaar met 13,3% naar 177,6 miljoen euro. Die mooie stijging is het resultaat van een volumegroei met 4,7% en prijsverhogingen van 8,6%. In alle landen waar de groep actief is steeg de omzet, hoewel de markt voor gebotteld water algemeen onder druk staat. Het bedrijfsresultaat (EBIT) steeg zelfs met 64,4%, onder meer doordat de groep de operationele en commerciële kosten onder controle wist te houden.
Volgens het bedrijf zijn de goede verkopen voor een deel toe te schrijven aan het succes van de Eco Pack: een grote, milieuvriendelijker verpakking van vijf of tien liter voor Spa Reine, die intussen in België, Nederland en Frankrijk (onder het merk Wattwiller) werd geïntroduceerd. Dankzij die verpakking kon Spadel zijn plastic voetafdruk met bijna 167 ton verminderen.
Het bedrijf wijst er wel op dat de verkopen in de tweede jaarhelft zullen lijden onder de slechtere weersomstandigheden, vergeleken met de hittegolf van vorig jaar. Ook vreest Spadel een toename van de belastingdruk, vooral door de nieuwe “zwerfvuiltaks”, die een zeer grote impact zal hebben in België.