Na een half jaar maakt Colruyt Group een eerste evaluatie van z’n autonome stadswinkel in Gent. De verwachtingen worden ingelost, de technologie werkt. Okay Direct is vooral populair wanneer andere winkels gesloten zijn.
Verse voeding en dranken
De volautomatische winkel in de Gentse Belfortstraat is – niet geheel onlogisch – vooral populair in de late avond en ’s nachts, wanneer andere winkels gesloten zijn. Klanten zijn positief verrast door het aanbod: vooral de verse producten vallen in de smaak. Ook dranken worden veel verkocht, zegt woordvoerder Hanne Poppe aan Het Nieuwsblad. Volgens haar liggen de resultaten in de lijn van de verwachtingen.
Opmerkelijk is dat er in de onbemande winkel niet méér wordt gestolen dan in winkels met personeel. Er zijn wel mensen die het systeem proberen te omzeilen, maar Colruyt kan opvolgen om welke klanten het gaat en zet een veiligheidsagent in. Toegang tot de winkel krijg je enkel met de QR-code van je Xtra-klantenkaart.
Colruyt Group opende de onbemande winkel begin november, als testproject om het potentieel van een onbemande stadswinkelformule in te schatten. De technologie werd in huis ontwikkeld. Klanten vinden er zowat 650 referenties op een oppervlakte van 150 m². In het aanbod ligt de nadruk op maaltijden, vlees, vis, groenten en fruit en brood, maar ook op depannageproducten als toiletpapier en tandpasta.