Bij een stijgende omzet blijft Picnic donkerrode cijfers schrijven: investeren in groei gaat immers voor de winst bij de onlinesupermarkt. De eerste, voorzichtige winstcijfers in Nederland bieden wel perspectief.
Investeren in groei
De omzet van de Nederlandse onlinesupermarkt Picnic groeide vorig jaar met 34% naar 1,2 miljard euro, blijkt uit het zopas neergelegde jaarverslag dat het FD kon inkijken. Ondanks die mooie groeicijfers blijft de retailer wel in de rode cijfers: het verlies bedroeg 220,6 miljoen euro, tegenover 208,7 miljoen in 2022.
Toch is topman Michiel Muller tevreden, omdat de omzet veel sneller stijgt dan het verlies. Picnic blijft investeren in groei, door nieuwe distributiecentra te bouwen en uit te breiden naar nieuwe steden, met name in Frankrijk en Duitsland. “Daar kunnen we mee kappen en dan maken we winst, maar dat willen we niet”, zegt hij aan de krant. Picnic bediende eind vorig jaar 2,3 miljoen klanten – een groei met 30% – en is nu actief in 450 steden.
Winst in Nederland
In Duitsland groeide Picnic met 41%, in Frankrijk met 147%. Op de thuismarkt bedroeg de omzet 796 miljoen euro, een groei met 28%. Daarmee groeit Picnic vijf keer zo hard als de markt, stelt hij, verwijzend naar cijfers van onderzoeksbureau Circana die 6% groei noteren voor onlineboodschappen. Eerder dit jaar had hij al bevestigd dat Picnic eind vorig jaar voor het eerst winst maakte in Nederland, mede dankzij investeringen in robotisering.
Het gaat voor alle duidelijkheid niet om nettowinst, wel om een positieve EBITDA (de operationele kasstroom of brutowinst voor de aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen). Bovendien zegt Muller niet om hoeveel winst het precies gaat. Maar als het bedrijf een heel jaar presteert zoals in de laatste vier weken van 2023, staat er aan het einde van dit jaar een brutobedrijfsresultaat van 4 miljoen euro in de boeken, zegt hij.