RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Onderzoek Consumentenbond wijst op heel wat voedselfraude

icon
Food27 september, 2016

Een nieuw onderzoek van de Consumentenbond heeft aangewezen dat er heel wat voedselfraude te vinden is bij Nederlandse retailers en in de horeca: in meer dan een vijfde van de gevallen was er iets mis met de voeding.

Aldi neemt olijfolie uit handel

Voor het onderzoek liet de Consumentenbond meer dan 150 producten testen, onder andere door DNA-analyse. Daaruit blijkt dat heel wat beweringen ver van de waarheid zijn: zo spreekt de Consumentenbond van lamsvlees bij slagers en in restaurants dat bestaat uit meer dan 40 procent ander vlees. “In zes van de dertig porties troffen we geen spoor lamsvlees aan. We kregen rund of kalkoen en één keer vonden we ook varkensvlees. In nog eens acht porties zat wel lam, maar dan gemengd met minstens 40% ander vlees”, aldus de Consumentenbond.

 

De bond noemt in zijn onderzoek Aldi bij naam, dat olijfolie van slechte kwaliteit verkoopt, terwijl op de fles net het tegenovergestelde staat. “Aldi’s biologische olie van Mama Nature is geen extra vergine, maar ‘lampante’ olie; dit is de Italiaanse term voor olie die van zo’n slechte kwaliteit is dat hij vroeger dikwijls als lampenolie werd gebruikt. Tegenwoordig wordt zulke olie vaak geraffineerd en daarna gemengd met extra vergine olijfolie en verkocht om in te bakken”, staat te lezen in het onderzoek. Aldi heeft al besloten om de olijfolie uit de handel te nemen.

 

Bij Jumbo was dan weer een probleem met de dure manukahoning: die bleek bij de supermarktketen helemaal nep te zijn. In totaal vond de Consumentenbond in 21% van de onderzochte gevallen een probleem.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food12 mei, 2025
    Inkoopalliantie van Colruyt en Superunie benoemt algemeen directeur

    Vasco International Trading, de inkoopalliantie van Colruyt Group, Superunie en Coop Group, heeft Ewa Jankowiak benoemd tot algemeen directeur. De Poolse komt over van Danone.

  • Het distributiecentrum voor e-commerce dat Delhaize in 2025 opende in Vorst
    icon
    Food12 mei, 2025
    Delhaize lanceert aanval op Collect&Go vanuit nieuw DC

    Met een nieuw distributiecentrum voor e-commerce wil Delhaize marktleider worden in het afhalen van online bestellingen. Ook franchisenemers kunnen deze dienst nu aanbieden.

  • icon
    Food12 mei, 2025
    MyPrice-opvolger Prixy sluit in Opwijk en Deurne

    Na drie pogingen gooit de Russische discounter Mere/MyPrice/Prixy de handdoek in de ring. De twee winkels, in Opwijk en Deurne, sluiten op 17 mei de deuren.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN