Ontbijt- en lunchketen Le Pain Quotidien vraagt om geduld: de keten opent wereldwijd nieuwe restaurants via franchise, maar vreest een moeilijk najaar. Het doel: 2022 zonder operationeel verlies eindigen.
Verder met franchisers
Le Pain Quotidien steekt niet onder stoelen of banken dat het zware jaren zijn. Vooraleer de bakkerij- en restaurantketen weer duurzaam winstgevend is, zal er nog tijd overheen gaan, klinkt het. Nu is CEO Annick Van Overstraeten al blij als de formule dit jaar zonder operationeel verlies kan afronden. Van Overstraeten zegt aan De Tijd en L’Echo “enigszins ongerust” te zijn over de torenhoge grondstof- en loonkosten. “Zeker in Europa vrezen we voor een moeilijk najaar.”
Toch knoopt Le Pain Quotidien aan met hernieuwde groei: in de komende zes maanden openen liefst vijftien restaurants, waaronder in Griekenland, Luxemburg, Marokko, Saoedi-Arabië en Uruguay. De expansie gebeurt voortaan volledig via franchising, om de kosten te drukken. Sinds de reorganisatie in 2020 is het aantal vestigingen in eigen beheer teruggebracht van 160 naar 60. Het Amerikaanse Aurify Brands kocht de Amerikaanse restaurants en breidt de formule nu verder uit.
Van Overstraeten heeft inmiddels ook schoon schip gemaakt. Niet alleen werden verkooppunten gesloten – er zijn nog drie à vier restaurants te sluiten – maar de topvrouw maakte verder werk van standaardisatie. In plaats van 42 verschillende logo’s doorheen de verschillende landen is er nu één, terwijl de menukaart voortaan voor 80% uniform is en slechts 20% lokaal mag variëren. Die kostenbesparingen moeten ervoor zorgen dat de keten 2022 ondanks alles niet in het rood eindigt.