Supermarktgroep Ahold Delhaize heeft een fijne zomer achter de rug: de omzet steeg met bijna 5% tot 18,5 miljard euro. Vooral online presteerde sterk (+30%), de stijging was ook merkelijk groter in de Verenigde Staten (+7%) dan in Europa.
Weerbaar model
Ondanks heel wat obstakels – de retailer vermeldt de overstromingen in België, grote branden in Griekenland, tornado’s in Tsjechië en orkaan Ida in de Verenigde Staten – klopte de Zaanse retailer ruim de analistenverwachtingen van 18 miljard euro met een kwartaalomzet van 18,55 miljard euro (+4,6%). Ahold Delhaize zelf pakt uit met “vergelijkbare cijfers met twee jaar geleden”, om corona-effecten zo veel mogelijk te vermijden, en die zijn eclatant: +15,3% in de Verenigde Staten en +7,3% in Europa.
“Onze kwartaalresultaten tonen nogmaals hoe weerbaar ons bedrijfsmodel is: onze merken bouwen verder op de vooruitgang die ze vorig jaar dankzij Covid-19 geboekt hebben – ook nu onze verschillende markten verder versoepelden gedurende dit kwartaal. In deze volatiele tijden zijn we trots op de enorme inzet van onze werknemers binnen al onze merken en ketens”, aldus CEO Frans Muller.
De grote aanvoerder was de onlineverkoop, die met bijna een derde aangroeide – en dat bovenop de enorme +62,6% van tijdens de pandemie vorig jaar. Vooral in de Verenigde Staten (+53%) was de groei extra fors; in Europa kwam er 20% bij. De Amerikaanse groei was wel voor bijna precies de helft op rekening te schrijven van de overname van FreshDirect.
Verhoogde verwachtingen
De bedrijfswinst steeg minimaal tot 812 miljoen euro (+0,7%, maar ruim beter dan de vooropgestelde 748 miljoen). Netto bleef er van die winst 522 miljoen over, goed voor een winst per aandeel van 0,51 euro.
De onderliggende bedrijfswinstmarge zakte lichtjes tot 4,4%, wat wel meer was dan analisten verwacht hadden. De resultaten van een eerdere besparingsronde van meer dan 750 miljoen euro laten de retailer wel toe om de verwachting voor het hele jaar licht te verhogen van 4,3% naar 4,4%.