De Tsjechische online supermarkt Rohlik realiseerde vorig jaar een omzetgroei van 25% naar 700 miljoen euro. Eén jaar na de Duitse start is de retailer al winstgevend in München, net als in Tsjechië en Hongarije.
Service en automatisering
Vorig jaar noteerde de pure player 11,5 miljoen bestellingen, die werden geplaatst door ruim 800.000 klanten in vijf Europese landen. In elke markt nadert Rohlik break-even, meldt oprichter en CEO Tomáš Čupr. In Tsjechië en Hongarije was het bedrijf al winstgevend, en een jaar na de lancering is het dat nu ook in München, de eerste Duitse stad waar de onlinesuper van start ging (onder de naam Knuspr.de). De retailer is ook actief in Berlijn, verdere expansie in het land zal volgen.
Rohlik gaat prat op een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 76% tussen 2015 en 2023. Het succes is volgens de topman te danken aan de combinatie van een “meedogenloze focus” op klantenservice met geavanceerde automatisering en een eigen AI-gedreven technologieplatform, waarmee het bestellingen kan voorspellen en routes optimaliseren. Rohlik bezorgt een breed supermarktassortiment vaak al binnen de 15 minuten: 97% van de leveringen zijn op tijd.
Groeipotentieel
“Veel mensen hebben het langetermijnpotentieel van online boodschappen in twijfel getrokken, maar we hebben altijd geloofd dat je een sterk bedrijf kunt opbouwen op basis van uitzonderlijke klantenservice”, aldus Čupr.
Rohlik verwijst naar een studie van McKinsey die inschat dat online boodschappen in 2030 in bepaalde landen een aandeel van wel 30% kunnen behalen. Vandaag is de penetratie van food online in het merendeel van Europa minder dan 10%. De sector heeft het groeiritme van tijdens de pandemie niet kunnen volhouden: veel klanten zijn teruggekeerd naar de fysieke winkel omdat onlinespelers worstelen met bezorgtijden en slechts een beperkt assortiment aanbieden – vaak tegen hoge prijzen.