De snel groeiende Tsjechische onlinesupermarkt Rohlik heeft 220 miljoen euro opgehaald bij het Belgische investeringsfonds Sofina en enkele bestaande investeerders. Dat geld zal het bedrijf investeren in technologische innovatie en verdere expansie.
Eén miljoen klanten
220 miljoen euro heeft Rohlik opgehaald: groeikapitaal dat de retailer zal gebruiken om z’n distributiecentra te automatiseren en elektrische voertuigen aan te kopen. De nieuw kapitaalronde werd geleid door Sofina, het Belgische investeringsfonds van de familie Boël, dat onder andere ook investeert in Gorillas en Veepee. Ook bestaande investeerders Index Ventures en oprichter Tomáš Čupr stopten de e-tailer vers geld toe. In totaal haalde de Tsjechische onlinesupermarkt al meer dan 500 miljoen euro op.
De ambitieuze retailer wil verder groeien in bestaande markten. De websuper is vandaag onder verschillende namen actief in grote Europese steden als Praag (rohlik.cz), Budapest (kifli.hu), Wenen (gurkerl.at), München en Frankfurt (knuspr.de). Binnenkort gaat de dienst ook van start in Hamburg, Milaan (sezamo.it), Boekarest (sezamo.ro) en Madrid (sezamo.es). Het bedrijf bedient al 1 miljoen klanten.
Op weg naar winst
Het businessmodel van Rohlik Group houdt het midden tussen dat van een flitsbezorger en een traditionele onlinesupermarkt. De webshop biedt klanten een compleet assortiment van zowat 17.000 producten: een mix van bekende merken, huismerken en verse producten die worden ingekocht bij lokale boeren. De boodschappen worden binnen de twee uur aan huis geleverd.
Vorig jaar zette Rohlik 490 miljoen euro om, een groei met 53%. Het gemiddelde winkelmandje bedroeg meer dan 85 euro. Winst- of verliescijfers geeft het bedrijf niet, maar volgens CEO Tomáš Čupr is de Tsjechische kernmarkt al EBITDA-winstgevend sinds 2018, en zijn de andere markten op weg om dit jaar winstgevend te worden. Hij ziet geen verzwakking van de groei na de pandemie.