Serieuze omzetval na opening
Een groep anonieme C1000-ondernemers zit door de resultaten van eerder omgebouwde winkels niet te wachten op de ombouw. Onder meer door een serie spectaculaire acties is C1000 zelf op dit moment nog zeer succesvol. Jumbo werkt grotendeels met Every Day Low Pricing (EDLP), wat veel actiegerichte C1000-klanten niet goed bevalt.
Daardoor vallen de omzetten bij veel voormalige C1000’s tegen, na een piek rond de opening. Omdat de kosten door hogere derving en meer personeel hoger uitvallen, gaat dit ten koste van het resultaat van de winkel. Intussen zijn er weliswaar al afspraken gemaakt over compensatie, maar dat zou voor een groep ondernemers onvoldoende zijn. Zij denken met een eigen belangenorganisatie meer uit het vuur te kunnen slepen. Jumbo is van plan de laatste C1000-supermarkt uiterlijk in de loop van 2015 om te bouwen naar de Jumbo-formule.
Jumbo maakt zich op dit moment nog niet zo veel zorgen over de groep dissidenten. “Jumbo is onder andere een duidelijke overgangsregeling overeengekomen met het bestuur. Daarnaast worden deze afspraken gedurende het traject beoordeeld en zo nodig bijgesteld. Ook is het nieuwe conditiestelsel met unanieme stemmen aangenomen door de leden van de Ondernemersvereniging Jumbo”, zo laat woordvoerder Frank Haagsman aan Levensmiddelenkrant weten.