RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Carrefour
  • Onderwerpen Personeelsbeleid
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ook Carrefour moet besparen wegens hoge loonkosten

icon
Food28 april, 2023

In de hypermarkten van Carrefour in België gelden de hoogste lonen van de hele retailsector. Toch heeft de retailer momenteel geen concrete plannen om geïntegreerde winkels over te dragen aan zelfstandige ondernemers.

Structureel verlieslatend

Carrefour België groeit al drie kwartalen op rij en publiceerde net uitstekende cijfers, met een vergelijkbare groei van 9,9% en marktaandeelwinst. Maar de situatie in de geïntegreerde winkels van het bedrijf – 40 hypermarkten en 43 supermarkten – is precair: heel wat winkels zijn structureel verlieslatend. Hoeveel, dat wil de retailer niet kwijt.

Vooral de hypermarkten kreunen onder hoge loonkosten; ze vallen onder paritair comité 312, waar de hoogste loonbarema’s van de hele retailsector gelden. Dat is problematisch, zegt CEO Geoffroy Gersdorff aan De Tijd: “Er moet een oplossing komen, want het status quo is geen optie.” Vorig jaar boekte Carrefour nog verlies in ons land.

Kostenbesparingen

De retailer streeft naar winstgevendheid in al zijn winkels. “Ik geef het drie maanden, zes maanden of een jaar – we zullen zien – om dat op te lossen”, zegt Gersdorff. Vandaag heeft hij echter geen plannen om, zoals Delhaize, geïntegreerde winkels te verkopen aan zelfstandige uitbaters. “Als keten moet je je metier kennen en je klanten begrijpen. Daarvoor moet je een deel van je winkels zelf uitbaten. In alle landen werkt Carrefour zowel met eigen als zelfstandige winkels.”

Hoe de topman dan wél weer winstgevend wil worden? In de eerste plaats door kostenbesparingen. Efficiënter werken op de winkelvloer, met producten op paletten of in omverpakkingen, bijvoorbeeld. Ook koopt de Carrefour efficiënter in op Europese schaal. De retailer saneert het assortiment: het aantal referenties in voeding daalt met 10%, in non-food zelfs met 40%. Het aandeel van de huismerken in het aanbod stijgt: ze vertegenwoordigen al 40% van de omzet en 30% van het volume. Bovendien wil het bedrijf, na het verlies van de 89 supermarkten van de groep Mestdagh, jaarlijks een 25-tal Market- en Express-winkels openen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Waarom merken bij Albert Heijn in Nederland 2% duurder zijn dan in België

    Supermarkten in België, Nederland en Duitsland hebben gemiddeld een vergelijkbaar prijsniveau, al zijn er opmerkelijke verschillen in functie van categorieën, merken en retailers, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking bij onder andere Aldi en Albert Heijn.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    [Interview] “Het is voor shoppers weer interessanter om de boodschappen in België te doen”

    In tijden van harde prijsdiscussies met internationale retailallianties willen de A-merken weg van het conflictmodel: “Onze welvaart staat op het spel.” De prijsverschillen met de buurlanden worden kleiner, ziet BABM.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN