Lidl wil de papieren kassabon geleidelijk afschaffen: via een nieuwe functie in de LidlPlus-app kunnen klanten aangeven dat ze geen papieren ticket meer wensen te ontvangen. De discounter denkt jaarlijks tien ton papier te besparen.
Dubbel voordeel
Lidl wil z’n klanten motiveren om hun kasticket voortaan nog enkel digitaal te ontvangen, en niet langer op papier. Een digitale kassabon biedt een dubbel voordeel, volgens de discounter. Enerzijds gaat het om een behoorlijke besparing op papier, wat het milieu ten goede komt. Anderzijds voorkomt de app verlies van de kassabon: klanten houden het overzicht op al hun transacties.
“Ons hoofddoel is de weg vrij te maken voor meer verantwoorde consumptie in combinatie met een verbeterde klantervaring. De mogelijkheid om kassabonnen te digitaliseren stelt onze klanten in staat hun aankoopgeschiedenis veilig en intuïtief in de app op te slaan. Tegelijkertijd worden ze actief betrokken bij ons groene initiatief en ons streven naar duurzaamheid op lange termijn”, zegt Isabelle Colbrandt, woordvoerster van Lidl België.
300.000 per week
Nu al verstrekt Lidl elke week 300.000 digitale kassabonnen via de app, naast de papieren versie. Ze vertegenwoordigen één vijfde van het totale aantal tickets. De geleidelijke afschaffing van het papieren kasticket kan een besparing opleveren van tien ton papier per jaar, of 247 bomen.
Begin dit jaar kondigde Delhaize een gelijkaardig initiatief aan: in de MyDelhaize-app kunnen klanten laten weten dat ze enkel een digitaal kasticket wensen. Zodra die optie geactiveerd is, ontvangen ze geen papieren bon meer. Ook Carrefour zal dit jaar in België het digitale kasticket invoeren voor klanten die dat wensen.