De Franse retailer Auchan ziet zijn omzet zowat overal stijgen, behalve op de thuismarkt en in Oekraïne. De retailgroep investeert vele miljoenen in de strijd tegen de inflatie, in de hoop zo meer klanten naar de winkels te lokken.
Meer klanten in de winkels
In het eerste halfjaar zag Auchan Retail de omzet stijgen met 6,2%, tot 15,4 miljard euro. In de winkels steeg de vergelijkbare omzet met 0,6%, de verkoop van brandstoffen steeg met 51%. In zowat alle landen steeg de verkoop, maar op de Franse thuismarkt blijft het moeilijk: de vergelijkbare omzet daalde er met 2%.
Met een nieuw managementteam sinds begin dit jaar werkt Auchan in Frankrijk op verschillende fronten tegelijk aan een ommekeer. Vooral de inspanningen inzake koopkracht vallen op: wel 121 miljoen euro investeerde de retailer in het beheersen van de prijsverhogingen. Daardoor daalt de ebitda met 74% – een gevolg dat de retailer naar eigen zeggen “aanvaardt”. Ook in de tweede jaarhelft zal Auchan die prijsinvesteringen verderzetten. Het bedrijf ziet de eerste signalen van verbetering: het aantal klanten neemt weer toe en ook de NPS (net promoter score) verbetert.
Grote impact van de oorlog
In Portugal en in Spanje – waar de groep recent 235 Dia-supermarkten overnam – gaan de zaken uitstekend, net als in de Oost-Europese landen Roemenië, Polen en Hongarije, ook al heeft dat laatstgenoemde land prijsplafonds ingesteld voor essentiële producten en de retailtaks voor grote distributiegroepen verhoogd.
De impact van de oorlog in Oekraïne is wel groot: de retailer rekent op 104 miljoen euro en boekt belangrijke waardeverminderingen voor de activiteiten in beide landen. Auchan houdt in Oekraïne 39 van de 42 winkels open om in de noden van de plaatselijke bevolking te voorzien, maar de omzet kelderde met 50% in de eerste maanden van het conflict. Als één van de enige westerse bedrijven blijft de retailgroep ook actief in Rusland, “met maximale autonomie en met strikte inachtneming van het Europese embargo”.