Niet alleen leven steeds meer mensen langer, ze leven ook steeds langer thuis. En als het van de babyboomer afhangt, is dit levenslang thuis. Dat vereist niet enkel een aangepaste woning, maar ook aangepaste retail.
Beweging aan de gang
De ‘voorsorteerder’, zo noemde bureau50 de groep die zich hier vandaag al op voorbereidt, in het trendrapport ‘20 silver trends voor 2020’. Mensen die hun huidige woning inruilen voor een woning waar ze ook met een verminderde mobiliteit in de toekomst kunnen blijven wonen, of die hun woning zo renoveren dat zelfstandig wonen in de toekomst gegarandeerd blijft.
Dat deze beweging al aan de gang is, bewijst de oververtegenwoordiging van 65-plussers in meergezinswoningen gebouwd tussen 2000 en 2018 (Steunpunt Wonen) en het stijgend aantal babyboomers dat z’n hypothecaire lening opnieuw opneemt voor renovatiewerken aan hun huidige woning of de aanschaf van een nieuwe woning. Wanneer in een latere levensfase een zorgnood opduikt, willen ze die zorg bij voorkeur bij hen thuis krijgen. Als het van hen afhangt, komt er geen verhuis naar een WZC tenzij er echt geen ontkomen meer aan is.
Onmisbare voorzieningen
Wat hierbij vaak over het hoofd wordt gezien, is dat een aangepaste woning niet altijd volstaat om op hoge leeftijd zelfstandig te kunnen blijven wonen. Ook de plaats en de buurt waar die woning is gelegen, zijn bepalend om er op hoge leeftijd met een verminderde mobiliteit te kunnen blijven wonen. Als noch supermarkt, openbaar vervoer of gezondheidscentra in een straal van 500 m van de woning of op 10 minuten stappen te vinden zijn, dan is die aangepaste woning vooral een gouden kooi voor wie niet goed meer ter been is.
In ‘Ageing in place’ zoals deze tendens wordt genoemd, liggen niet enkel kansen voor de bouwsector, ook de retail kan van deze trend zijn graantje meepikken. Nu in veel kleine en middelgrote gemeenten de bakkers, slagers en kruideniers uit het straatbeeld zijn verdwenen, kunnen mensen voor dit soort boodschappen niet langer in hun eigen buurt of wijk terecht. Nochtans zijn deze voorzieningen onmisbaar om zelfstandig te kunnen blijven wonen voor wie zich minder gemakkelijk kan verplaatsen.
Supermarkten zijn ontmoetingsplaatsen
Hierdoor worden minder mobiele ouderen sneller afhankelijk van derden, in veel gevallen kinderen of buren die wekelijks voor hen boodschappen doen. Een oplossing met ongekende keerzijde, want dit soort regelmatige herhaalboodschappen betekenen veel voor mensen in die levensfase: ze worden ervaren als een zinvolle en nuttige tijdsbesteding, het brengt structuur in de dag en de week en ze leveren daarnaast ook nog eens kansen om mensen te ontmoeten, wat de sociale cohesie van een wijk of buurt vergroot. Supermarkten zijn op die manier ook ontmoetingsplaatsen. En niet onbelangrijk, mensen blijven hierdoor ook in beweging.
Niet alleen de woning en de buurt moeten age friendly zijn om ageing in place mogelijk te maken, ook de superette zal dit moeten zijn. Dit moet zich dan vertalen in het ontwerp, de indeling, de inrichting, het aanbod, de dienstverlening en de marketing en communicatie van de superette. Ageing in place biedt dus ook kansen voor de retail om dit groeiend marktsegment te bedienen.
Om retailers hierin te begeleiden, ontwikkelde bureau50 een 50plus-retail scan waarmee je door de bril van de oudere, minder mobiele consument naar de winkelinrichting, het aanbod, de service, marketing en communicatie kan kijken. Een eerste stap naar de leeftijdsvriendelijke supermarkt waar klanten van 9 tot 99 zich welkom voelen.
Filip Lemaitre – bureau50