Na een eerdere cyberaanval eind oktober zijn de digitale diensten bij voedingsgroothandel Metro opnieuw zwaar verstoord: de kassa’s werken enkel offline en er is hinder in de webshops.
Nieuwe aanval, of nasleep van de vorige?
Metro heeft opnieuw een aantal digitale diensten moeten afsluiten als gevolg van een cyberaanval. Dat heeft een impact op de toegang tot computers, e-mailcommunicatie en digitale diensten in de winkels. In de Belgische winkels van Metro en Makro – die nog steeds draaien op de infrastructuur van Metro AG – werken de kassa’s momenteel enkel in de offline modus. De winkels zijn enkel telefonisch bereikbaar en de bezorgdienst is tijdelijk stopgezet. Dat melden ons bronnen binnen het bedrijf.
Het is niet duidelijk of het gaat om een nieuwe cyberaanval, of om de nasleep van een vorige grootschalige actie door hackers. Een cyberaanval die Metro trof op 17 oktober, veroorzaakte namelijk hinder die meer dan een week aanhield. Ook toen werden de kassasystemen, de elektronische prijsetiketten en de e-commercediensten verstoord, in alle landen waar de foodservicegroothandel actief is. Pas op 24 oktober waren de problemen achter de rug, volgens het bedrijf, dat aanvankelijk uit voorzichtigheid niet over de problemen communiceerde.