300 filialen in Nederland
Volgend jaar staan eerst winkelopeningen in Zaandam, Breukelen, Beverwijk en Dordrecht gepland. Op=Op Voordeelshop wil vervolgens met minimaal 40 nieuwe winkels uitbreiden: “Eind volgend jaar willen we op 130 filialen zitten”, vertelt directeur Vincent Alkema.
Alkema zegt eerst de plannen voor 2015 te willen uitvoeren, maar schat dat er op langere termijn in Nederland ruimte is “voor in ieder geval 300 filialen van Op=Op Voordeelshop. Er zijn voldoende locaties beschikbaar, gezien de leegstand en de haperende vastgoedmarkt. We vestigen ons dan bij voorkeur in stadscentra op A1-locaties en in goede winkelcentra”.
De voordeelformule verkoopt ruim 3000 A-merken in drogisterij-artikelen, reinigingsproducten en wasmiddelen. “Wij bieden de producten aan met gemiddeld 43% voordeel”, vertelt Alkema. “Dit assortiment voor persoonlijke verzorging en huishoudelijke artikelen was bij de start van onze formule een willekeurige keuze, maar het zijn producten die dagelijks noodzakelijk zijn en dicht bij de consument staan”.
Vaste setprijzen
De formule onderscheidt zich met vaste setprijzen voor combinaties van producten door de hele winkel. “De klant kan voor één prijs drie voordelige producten kiezen. Hij is voor een vast bedrag klaar en gaat tevreden de winkel uit”, stelt de directeur. “Iedere twee weken zijn er bovendien extra voordelige aanbiedingen”.
Door slimme inkoop uit diverse kanalen en door lage marges te rekenen aan de klant kan Op=Op zeer goedkope A-merken brengen. “We werken inmiddels vanuit zeventien jaar inkoopervaring met allerlei leveranciers in Europa”, vertelt Alkema.
Verhuisd naar Peize
De verhuizing deze zomer van hoofdkantoor en distributiecentrum naar het voormalige distributiecentrum van Coop in Peize maakt deel uit van de groeiplannen van Op=Op Voordeelshop. “In Nieuw Buinen beschikten we op vier locaties over 8000m², hier in Peize kunnen we met één centraal volwaardig dc van 18.000 m² magazijnruimte alle Nederlandse filialen efficiënt beleveren”, verwacht Alkema.
Op=Op Voordeelshop startte in 1997 in het Drentse Klazienaveen. Twee jaar later kreeg het merk een franchisebasis en in de daarop volgende jaren openden twintig winkels, voornamelijk in de drie noordelijke provincies. Sinds 2009 groeit Op=Op gestaag verder tot de ruim 80 huidige locaties in heel Nederland.