Dank zij de combinatie van stijgende inflatie en een sterke heropleving in de horeca beleeft Metro een beter dan verwacht kwartaal. De foodservicegroothandel verhoogt daarom de financiële vooruitzichten.
Sterk derde kwartaal
Op basis van een sterk derde kwartaal verwacht Metro een groei van 17% tot 22% voor het volledige boekjaar 2021-2022. Tot nu toe bedroeg de verwachte groei 9% tot 15%. De operationele winst (ebitda) zal met 150 tot 203 miljoen euro stijgen. Dat concludeert het management op basis van de combinatie van een stijgende inflatie en een sterk momentum in de horeca.
Toch houdt de foodservicegrossier ook een slag om de arm: een verdere escalatie van de oorlog in Oekraïne en/of verdere sancties kunnen een negatieve impact hebben op de business. Op 10 augustus publiceert het bedrijf de resultaten voor het derde kwartaal. De recente verkoop van de Belgische activiteiten zal geen gevolgen hebben voor de financiële resultaten in dit boekjaar, geeft het bedrijf nog mee.
Geen nieuws over België
Op 15 juni kondigde Metro aan dat het zijn Belgische afdeling heeft verkocht aan het Luxemburgse vastgoedbedrijf Bronze Properties en een specialist in herstructureringen, GA Europe. In de praktijk blijkt intussen dat het vooral de Duitse zakenman Wolf Waschkuhn is die de zaken in handen neemt, met zijn herstructureringsbedrijf Square One.
Metro zou de overnemers een bruidsschat van 150 miljoen euro hebben meegegeven. De Belgische winkels mogen de bestaande merknamen en de huismerken van de groep voorlopig blijven gebruiken. Op nieuws over meer concrete plannen van de overnemers is het nog wachten.