Na een delisting van goed drie weken liggen er opnieuw Pampers in de rekken bij Colruyt. Dat heeft een akkoord bereikt met producent Procter & Gamble, maar moest wel toestaan dat de verkoopprijzen met gemiddeld 10% stegen.
De laagste prijs per luier
Begin maart verdwenen de Pampers uit de rekken in de winkels van Colruyt wegens moeizame prijsonderhandelingen. Fabrikant Procter & Gamble wilde namelijk forse prijsverhogingen doorvoeren omdat houtpulp, de belangrijkste grondstof voor luiers, flink duurder is geworden sinds de oorlog in Oekraïne. De retailer liet toen weten dat de gesprekken “de goede richting uitgingen”. Intussen hebben beide partijen wel degelijk een akkoord bereikt: de producten liggen weer in de winkels.
Over de inhoud van het akkoord communiceren de betrokken partijen (zoals steeds) niet, maar de prijsvergelijkingsapp PingPrice berekende dat de luiers nu inderdaad duurder zijn geworden. De verhogingen zouden gemiddeld 10% bedragen, sommige varianten werden tot zelfs 21% duurder. “Wij bieden sowieso de laagste prijs aan per luier”, reageert woordvoerder Hanne Poppe van Colruyt tegenover HLN. Eind februari bereikte de retailer een akkoord met JDE Peet’s, producent van Douwe Egberts, na een dispuut dat meer dan twee maanden aansleepte.