De Franse sterkedrankenproducent Rémy Cointreau kende een uitstekend boekjaar 2021-22, waarin de winst met 42% steeg tot 334 miljoen euro. De groep, naast naamgevers Rémy Martin en Cointreau ook bekend van het Griekse Metaxa en het Schotse Bruichladdich, profiteerde zowel van volumegroei als van hogere prijzen.
Hoe duurder, hoe beter
Het plaatje begint algemeen bekend te raken: luxemerken worden niet geremd door de opeenvolging van crisissen die de wereld treft. Vooral Chinezen en Amerikanen kunnen sterkedranken steeds meer smaken, en op die markten geldt eens te meer: hoe duurder, hoe beter. De Franse groep verkocht in het afgelopen boekjaar bijna een derde meer en zag zijn omzet stijgen naar 1,31 miljard euro.
De afdeling likeuren en sterkedranken tekende een groei van liefst 32% op, vooral dankzij een enorme volumegroei. Cognac mocht een omzetgroei van 26% aantekenen, maar hier kwam de groei vooral door hogere prijzen. De operationele marge ging ook flink vooruit (van 23,4% naar 25,5%) en dus ging ook de winst flink omhoog: +42% naar 334 miljoen euro.
Ook het nieuwe boekjaar zien de Fransen met veel vertrouwen tegemoet. Luxemerken kunnen anders dan veel andere producenten hun prijzen immers makkelijker verhogen en de kosten van de oplopende inflatie zo doorspelen. De omzet zou daardoor – en door het verhoopte aflopen van de lockdowns in China – weer met dubbele cijfers moeten stijgen. Ook op de langere termijn ziet de groep veel kansen voor zichzelf: de pandemie heeft mensen immers leren genieten van premium producten, klinkt het in een persbericht.