Opnieuw impuls tegen verspillen
Met de actie maakt Penny de klant in haar 2200 discountsupermarkten opnieuw attent op het feit dat van de 82 kilo aan voeding die iedere Duitse consument jaarlijks weggooit, een aanzienlijk deel thuis in de afvalbak verdwijnt. Klanten vinden op de flyer alle initiatieven van Penny tegen voedselverspilling, aangevuld met praktische tips.
“Wij willen met de actie de consument opnieuw een impuls geven om levensmiddelen niet voortijdig weg te gooien. Penny verkoopt jaarlijks gemiddeld 99 procent van de producten, het overige deel gaat naar lokale maaltijdvoorzieningen. We zijn succesvol in het tegengaan van verspilling, maar willen dit resultaat zo mogelijk nog verbeteren samen met onze klanten. Vandaar dat we deze actie houden”, stelt Stefan Magel, hoofd marketing en verkoop bij Penny.
Bedrijfsbeleid tegen verspilling
De discountformule ontwikkelde een breed bedrijfsbeleid om voedselverspilling te beperken. De onderneming hanteert moderne prognosesystemen waarin ook weersvoorspellingen zijn betrokken. Automatische bestelsystemen – ondersteund door verkoopervaringen van winkelmedewerkers – leiden tot een correcte en nauwkeurige belevering van versproducten in de Penny-winkels.
Korte transportafstanden tussen distributiecentra en winkels, een gesloten koelketen van productie tot in het schap, een toenemend aanbod aan regionale producten en dagelijks aanleveren, moeten er verder nog toe bijdragen dat de verliezen in de versgroepen verder afnemen.
Ook medewerkers worden regelmatig opgeleid in het omgaan met voeding. Zo monitoren medewerkers in de winkel volgens afgesproken periodieke controles dagelijks de houdbaarheid en versheid van producten. Dat geldt ook voor controle op de wettelijk voorgeschreven temperatuur van winkelkoelingen en voor door de fabrikant geadviseerde stapelhoogte van producten in de koelmeubels.
Ook huismerkleveranciers
Naast maatregelen in winkels en distributiecentra betrekt Penny ook de leveranciers van de huismerken in het beleid tegen voedselverspilling. De discounter maakt hierbij gebruik van de expertise van het kwaliteitsmanagement van de REWE-groep. Deze afdeling, waar specialisten in diverse vakgebieden samenwerken, voert in het kader van de huismerken kwaliteitstesten uit – voor de totale REWE Group jaarlijks gemiddeld meer dan 26.000 onderzoeken.
Het concern werkt hierbij met zelflerende monitoringssystemen. Dat wil zeggen dat de producten die vaker uitvallen of kritisch zijn ook intensiever worden onderzocht. Producten van Penny die toch niet worden verkocht, gaan sinds 2007 naar ruim 900 lokale maaltijdvoorzieningen in Duitsland.