Zakelijk was 2021 een goed jaar voor Ahold Delhaize, maar niet per se voor de moraal van de troepen. De supermarktreus wil zich in de toekomst daarom nog meer inzetten voor het personeel, duurzame groei en technologische innovatie, lezen we in het jaarverslag.
Tweede pandemiejaar weegt zwaar
“In veel opzichten is het tweede jaar van de pandemie een grotere uitdaging geweest voor mensen”, merkt CEO Frans Muller op in het nieuwe jaarverslag van de groep. Hoewel het een goed jaar is geweest voor de business, raakten mensen vermoeid en zag het bedrijf een grotere mentale belasting.
De uitdagingen van afgelopen jaar sterkten de supermarktholding naar eigen zeggen alleen maar in zijn strategische ambities. Zo zag Muller een shift naar omnichannel, met een blijvende grotere rol voor e-commerce, maar ook “een sterk verband tussen de gezondheidscrisis, natuurrampen in veel van onze markten en de urgente klimaatcrisis waarmee onze wereld wordt geconfronteerd”.
Eind vorig jaar kondigde de fusiegroep een nieuw vijfjarenplan ‘Leading Together’ aan, met als centrale pijlers omnichannelgroei, meer gezondheid en duurzaamheid, talent cultiveren en operationele uitmuntendheid. Elk van die pijlers komt overeen met trends die Ahold Delhaize waarneemt.
Meer technologie dan ooit
Algemeen verwacht Ahold Delhaize dat mensen ook na de coronapandemie meer blijven thuiswerken en vaker thuis zullen eten. Uit een bevraging blijkt iets meer dan de helft van de klanten, zowel in de Verenigde Staten als in Europa, dat van plan te zijn. Bovendien willen consumenten blijven bezuinigen, wat volgens de supermarktgroep kansen biedt voor huismerken en om prijs-kwaliteit breder te gaan definiëren dan alleen ‘goedkoop’. Ook gezondheid, duurzaamheid en beleving kunnen gaan meespelen, hoopt de retailer.
Wat betreft digitalisering ziet de groep dat concurrenten de lat steeds verleggen. Met name het opduiken van flitsbezorgers als Gorillas en Getir, maar de uitstap van Deliveroo en naar het leveren van boodschappen, zorgt ervoor dat klanten voortdurend meer beschikbaarheid, assortiment en snelheid verwachten. Ahold Delhaize heeft daarom “in 2021 verhoudingsgewijs meer in technologie geïnvesteerd dan in de jaren daarvoor”.
Net als veel sectorgenoten wil Ahold Delhaize zich verder ontpoppen als data- en reclamebedrijf. Klantengegevens kunnen namelijk worden gebruikt om in de winkel diensten aan te bieden, maar ook om reclame-inkomsten te genereren. Tegen 2025 hoopt de groep zo liefst een miljard euro aan extra omzet binnen te halen. De groep verwacht alvast veel van de geplande beursgang van Bol.com dit jaar, die vooral een belangrijke stap moet worden om e-commerce te rentabiliseren. In de Benelux wil de distributeur food (Albert Heijn en Delhaize) en non-food (Bol.com) ook meer met elkaar verbinden.
De ‘plastic challenge’ onderschat
Langs alle kanten voelt Ahold Delhaize de druk om op een transparante manier te verduurzamen. Sinds 2016 is de totale voedselverspilling in het bedrijf met 18% verminderd naar 9900 ton, maar tegen 2030 moet dat 50% minder zijn. Sinds 2018 stoot de groep 31% minder CO2 uit, tegen 2040 moet dat helemaal nul zijn.
Alleen blijkt het verbannen van plastic verpakkingen een moeilijkere opdracht dan verwacht. “Hoewel we ons inzetten voor een continue verbetering op dit gebied, moeten we kijken naar een realistischere ambitie voor de toekomst”, zegt Muller als reactie op recente kritiek. Recyclage is een probleem voor de materialen zelf, maar ook de recycling-infrastructuur ontbreekt in sommige landen.
Personeel wordt prioriteit
Ook (potentiële) werknemers verwachten inspanningen, en bij hen wil de supermarktgroep op een goed blaadje komen te staan. Zeker in de VS, maar ook elders, is er een aanhoudend tekort aan arbeidskrachten. Om mensen aan te trekken en te houden, wil Ahold Delhaize sterker inzetten op waarden en op balans tussen werk en privé. De groep streeft naar 100% gender-evenwicht, een personeelsbestand dat 100% een afspiegeling is van de markt en 100% inclusief is.
Voor millennials en de jongeren van ‘Gen Z’ is flexibiliteit dan weer erg belangrijk. Aangezien 41% van alle medewerkers bij Ahold Delhaize Gen Z’ers zijn, is deze trend een prioriteit. Al zullen ook digitalisering en automatisering zeker een rol spelen om de arbeidstekorten op te vangen.
Om de productiekosten verder te verlagen, neemt Ahold Delhaize zijn volledige logistiek in de VS in eigen beheer. In Europa wil de groep kosten besparen door de huismerken over de formules heen samen in te kopen. Op termijn kunnen onder andere Delhaize en Albert Heijn andere huismerkproducten in het assortiment hebben.