PepsiCo heeft in het eerste kwartaal opnieuw geprofiteerd van het feit dat thuiszittende consumenten meer snacks, chips en havermout kochten. Daardoor overtroffen de omzet en winst de verwachtingen van Wall Street.
Frisdranken onder druk
De Amerikaanse levensmiddelengigant boekte een totale omzet van 14,8 miljard dollar (12,4 miljard euro), een stijging op jaarbasis met 6,8%. Ook de nettowinst lag met 1,7 miljard dollar (1,4 miljard euro) ruim boven verwachting.
Vooral de verkoop van snacks en ontbijtproducten (Lay’s, Doritos, Quaker) liep als een trein. Door de sluiting van de horeca staat de verkoop van frisdrank weliswaar onder druk, maar PepsiCo kon dat verlies gedeeltelijk compenseren door de meerverkoop van drankjes als bubly en Mountain Dew. Het concern voegde daarnaast ook nieuwe energiedranken toe gericht op de meer gezondheidsbewuste consument, schrijft Reuters.
Geografisch gezien presteerde PepsiCo met name in eigen land erg sterk. In de Verenigde Staten steeg de verkoop in alle segmenten. In Europa en Latijns-Amerika moest het bedrijf gas terugnemen.
PepsiCo rekent erop dat de frisdrankverkoop in de loop van het tweede kwartaal weer zal aantrekken door de geleidelijke afbouw van de coronabeperkingen. Voor het hele jaar verwacht het concern een organische groei van om en bij de 5%.