Frisdrankproducent PepsiCo telt 3,2 miljard dollar (2,8 miljard euro) neer voor de acquisitie van het Israëlische Sodastream. Het legt zo de hand op een agressieve concurrent, die de traditionele frisdranksector uitdaagde.
“Milieuvriendelijk en gezond”
Sodastream produceert toestellen waarmee consumenten thuis zelf bruiswater en frisdrank kunnen maken, door CO2 en siropen toe te voegen aan kraantjeswater. Het bedrijf profileert zich met zijn herbruikbare flessen als een milieuvriendelijk en gezonder alternatief voor traditionele flessenwaters en frisdranken in petflessen. Die boodschap verspreidde Sodastream met vaak opmerkelijk agressieve reclamecampagnes.
De interesse van PepsiCo is dan ook niet moeilijk te begrijpen: de verkoop van frisdranken staat onder druk, onder meer als gevolg van een groeiende bewustwording rond suiker. Merkproducenten ontwikkelen daarom varianten die minder of geen suiker bevatten. Bovendien rijst er steeds meer kritiek op de desastreuze gevolgen van plastic afval. Kritiek kwam er ook van tegenstanders, die Sodastream aanwrijven een fabriek te hebben gehad in gebied dat Israël illegaal bezet. Die is intussen gesloten.
Enkele jaren geleden investeerde ook rivaal Coca-Cola in een thuistapsysteem voor frisdranken, in een partnerschap met Green Mountain Coffee Roasters. Toen al circuleerden er geruchten over de interesse van PepsiCo voor Sodastream. De deal is wellicht het laatste grote wapenfeit van PepsiCo-topvrouw Indra Nooyi, die eerder deze maand aankondigde dat ze dit najaar een stap opzijzet.