Hoewel hogere verkoopprijzen in beperkte mate wegen op de volumes bij PepsiCo, overtreffen de winstcijfers de verwachtingen bij de multinational. Consumenten blijven hun favoriete merken nog relatief trouw.
Betaalbare luxe
PepsiCo toont zich optimistisch na een verrassend sterke winststijging in het derde kwartaal. De omzet steeg met 6,7% en de winst per aandeel zelfs met 15%, hoewel de volumes daalden met 1,5%. PepsiCo verwacht nu dat de winst per aandeel voor het volledige boekjaar met 13% zal groeien, een procentpunt hoger dan eerder voorspeld. De omzet zou 10% hoger gaan.
De prijzen stegen gemiddeld met 11% het afgelopen kwartaal, iets minder dan de 16% hogere prijzen in het eerste kwartaal. Vooral in Noord- en Latijns-Amerika blijken consumenten wat minder snacks en frisdranken te kopen als gevolg van de prijsverhogingen waarmee de merkfabrikant de hogere kosten compenseert. Al bij al blijft de impact op de volumes echter beperkt, omdat frisdranken en snacks een vorm van “betaalbare luxe” zijn waarop consumenten niet gauw besparen. De sterke merken van de multinational hebben ook weinig concurrentie.