Voor drankengroep Pernod Ricard lijkt de coronacrisis al helemaal achter de rug. Het bedrijf pakt uit met beter dan verwachte cijfers en zit alweer boven het niveau van voor de pandemie, met dank aan de Verenigde Staten en China.
“Sterker uit de crisis”
De sterkedrankengroep, bekend van merken als Absolut, Havana Club, Jameson, Martell, Mumm en Perrier-Jouët, wist in het gebroken boekjaar 2020-2021 de omzet met bijna 5% op te krikken tot 8,8 miljard euro. Zonder wisselkoerseffecten bedroeg de organische groei zelfs bijna 10%. Daarmee doet de groep naar eigen zeggen alweer beter dan in 2019. De nettowinst verdrievoudigde zelfs, al was dat deels aan eenmalige factoren te danken.
Vooral in de VS en in China zette Pernod Ricard recordcijfers neer: op die markten versoepelden de coronamaatregelen wat sneller. In Europa was de groei iets bescheidener met zowat 4%. De drankenproducent ziet dat de transformatiestrategie die in 2018 werd ingezet, resultaten oplevert: Pernod Ricard investeert in prioritaire merken en markten, zet sterker in op e-commerce en versnelt ook de duurzaamheidsstrategie.
Topman Alexandre Ricard is dan ook vol vertrouwen: hij verwacht dat het sterke verkoopmomentum ook in het boekjaar 2021-2022 zal aanhouden, met name in een zeer dynamisch eerste kwartaal. “Dankzij onze solide basis, onze teams en onze merkenportefeuille komen we sterker uit deze crisis.”