De Mumm-champagne mag uit de koelkast bij Pernod Ricard: de Franse sterkedrankenproducent heeft er een recordjaar op zitten, met dank aan toegenomen thuisconsumptie, de heropening van de horeca én… stevige prijsverhogingen.
Vol vertrouwen
“Drie woorden vatten de uitstekende prestaties van Pernod Ricard in boekjaar 22 samen: record, evenwichtig en duurzaam”, aldus CEO Alexandre Ricard in een triomfantelijk persbericht. Na de sterkste groei in wel dertig jaar doorbrak de drankengroep voor het eerst de symbolische grens van tien miljard euro omzet. Ook de winst van drie miljard euro – een groei met 19% – brak alle records.
Het bedrijf, bekend van merken als Absolut Vodka, Martell-cognac en Jameson-whisky, profiteert naar eigen zeggen van “een hernieuwde waardering voor gezelligheid” sinds de uitbraak van de coronapandemie. Pernod Ricard won marktaandeel op de meeste markten, slaagde erin prijsverhogingen door te voeren om de stijgende kosten op te vangen en surfte mee op de succesvolle heropening van de horeca en de heropleving van het toerisme.
De huidige onzekere marktomstandigheden, met lockdowns in China, de oorlog in Oekraïne en hoge inflatie, verontrusten de sterkedrankengroep niet meteen: de zomermaanden waren goed en topman Ricard heeft er vertrouwen in dat het bedrijf ook later dit jaar nog prijsverhogingen zal kunnen doorvoeren.