Onlinesupermarkt Picnic blijft stevig inzetten op Duitsland: de Nederlanders openen er dit jaar liefst 25 extra distributiehubs om in totaal vier tot zes miljoen Duitse huishoudens te bereiken.
Buiten de Ruhr treden
Voor Picnic is Duitsland vruchtbare grond: handig meegenomen, want de Duitse supermarktgroep Edeka is er aandeelhouder. In 2021 pompten de aandeelhouders ook nog eens 180 miljoen euro in de Duitse tak. Dit jaar moeten die investeringen te gelde worden gemaakt. Na een omzet van 275 miljoen euro in 2022 gaat Picnic nu voor 400 miljoen euro op de Duitse markt. Dat leest Lebensmittel Zeitung in het financiële jaarverslag.
Nieuwe bezorghubs moeten de expansie mogelijk maken: eind vorig jaar telde de bezorgsupermarkt in Duitsland 34 distributiecentra, eind dit jaar moete dat er zelfs 59 zijn. Met de opening van nieuwe fulfilmentcentra in Hamburg en straks ook in Berlijn is Picnic voor het eerst actief buiten het Ruhrgebied. De onlinesupermarkt levert met elektrische wagentjes vanuit lokale hubs.
Groeien kost weliswaar geld: samen met het bereik, stijgen ook de verliezen. In 2023 rekent Picnic nog op een nettoverlies van 67 miljoen euro in Duitsland, al is de brutomarge vorig jaar licht (met 1 procentpunt) verbeterd tot 36,8%. De verliezen vertragen ook, aangezien Picnic er vorig jaar 63 miljoen euro in het rood ging en in 2021 57,8 miljoen euro.