De wachttijden voor wie zich wil aanmelden bij de Nederlandse online boodschappendienst Picnic lopen op. Wie bijvoorbeeld in Rotterdam klant wil worden, moet wekenlang wachten op een plekje op de bezorgroute.
Wachttijden beperken lukt niet overal
“Iedere week gaan we bezorgen bij duizenden nieuwe klanten, maar er melden zich ook iedere week duizenden mensen aan”, zegt Michiel Muller in het AD. Hij is een van de oprichters van Picnic en broer van Ahold Delhaize-topman Frans Muller. Er zouden in totaal liefst 50.000 mensen op de wachtlijst staan. Afhankelijk van waar klanten zich aanmelden, kan het weken duren vooraleer ze hun eerste bestelling kunnen plaatsen bij de online boodschappendienst. Die is in volle expansie, maar loopt al meteen tegen de eigen grenzen aan. “We proberen de wachttijd te beperken tot twee tot drie weken, maar dat lukt niet overal”, geef Muller toe.
In elke nieuwe stad is het immers zoeken naar de juiste infrastructuur en capaciteit. “We hebben nu vier distributiecentra. Die moet je vinden, een huurcontract sluiten, een enorme koelcel erin bouwen enzovoort. We begonnen in Nijkerk met 3000 m², daarna Utrecht met 7000 m², toen Diemen met 10.000 m² en nu Eindhoven met 18.000 m²”, legt de ondernemer uit. Ook de beschikbaarheid van chauffeurs is een belangrijke factor.
Binnen de zes maanden winstgevend
Picnic beschermt zichzelf ook bewust tegen een overrompeling, klinkt het: “Deze week begon Picnic in Den Bosch en er staan meteen 4700 mensen op de wachtlijst. We kunnen iedereen meteen wel toelaten, maar dan kunnen we niet garanderen dat we de volgende dag bezorgen. Zo’n slechte ervaring willen we niet bieden.” Toch is het groeipotentieel nog onbeperkt, volgens de oprichters van Picnic. De digitale supermarkt heeft vandaag 475 elektrische bestelwagentjes, maar verwacht naar 2000 te groeien. Ook het aantal aangemelde huishoudens zou de komende jaren blijven verdubbelen. Naar eigen zeggen ging Picnic op een jaar tijd van 65.000 klanten naar 150.000.
Of de uitdager van de klassieke supermarkt daarmee ook winst maakt? Muller beweert alvast van wel: overal wordt binnen de zes maanden na opstart winst gemaakt “op de dagelijkse bedrijfsvoering”. Verdere expansie kan niettemin enkel naar stedelijke gebieden: Leusden, vlakbij Amersfoort, is bijvoorbeeld een optie, maar Tweede Exloërmond in Drenthe is voor de online boodschappendienst niet haalbaar.