Onlinesupermarkt Picnic bewijst dat je ook met gratis bezorgen geld kan verdienen, als je de laatste mijl maar efficiënt organiseert. Voor verdere groei kijkt de retailer vooral naar grote landen, zegt medeoprichter Michiel Muller.
Focus op stedelijke gebieden
Twee weken geleden maakte Picnic voor het eerst in zijn bestaan winstcijfers bekend: volgens Muller is die mijlpaal in grote mate te danken aan de investeringen van het bedrijf in robotisering. Ook de samenwerking met de Duitse marktleider Edeka, in de inkoopallianties Everest en Epic, dragen bij tot de positieve resultaten, zegt de medeoprichter in een interview met Distrifood.
De bezorging verloopt steeds efficiënter: “We zitten nu op ongeveer zes bezorgingen per uur, terwijl anderen een beetje tussen de twee en de drie zitten. We kiezen voor stedelijke gebieden en niet voor de buitengebieden, waar je eerst twintig minuten moet rijden, dan stoppen, uitladen, en wéér twintig minuten rijden voor de volgende klant.”
De topman ziet dan ook geen reden om af te stappen van gratis bezorgen: “Als je de last mile zo efficiënt doet als wij, dan kun je het gratis doen. Zelfs mét de bezorgkosten die sommige concurrenten bij hun klanten in rekening brengen, zijn ze uiteindelijk duurder uit.”
Kijken naar grote landen
De onlinesupermarkt kan rekenen op trouwe klanten: van de honderd mensen die beginnen met Picnic blijven er dertig na een jaar bijna wekelijks actief. “We zien dat mensen die vijf á zes keer hebben besteld, het systeem snappen. Ze zitten in het ritme en blijven bij Picnic.” Daardoor hoeft de retailer minder te investeren in klantenwerving.
De internationale expansie van Picnic is uitdagend. Noord-Frankrijk blijkt een “ingewikkeld economisch gebied” te zijn, in Parijs ziet de retailer heel andere cijfers en grotere mandjes. In Duitsland is het werven van leidinggevenden een opdracht. Voorlopig heeft het bedrijf nog de handen vol met uitbreiding in Duitsland en Frankrijk. “Daarna kijken we naar de rest van Europa, en dan zijn vooral de grote landen interessant. Dus niet Luxemburg of Bosnië.”