Onlinesupermarkt Picnic haalt een half miljard euro aan groeikapitaal op. De helft van dat bedrag komt van Edeka, dat zijn belang optrekt tot 25%. De Nederlandse startup speelt een sleutelrol in de onlinestrategie van de Duitse marktleider.
Naar 1,2 miljard omzet
Om zijn ambitieuze uitbreidingsplannen in Nederland, Duitsland en Frankrijk te realiseren, heeft Picnic veel groeikapitaal nodig. Volgens informatie van het Duitse vakblad Lebensmittel Zeitung staat de onlinesupermarkt nu op het punt om een half miljard op te halen. Edeka, de grootste Duitse supermarktketen, zou 250 miljoen euro investeren en zijn belang optrekken tot 25%. Ook de Bill and Melinda Gates Foundation zou met een bijkomende 50 miljoen euro over de brug komen, om zijn belang van bijna 10% te behouden.
Dat geld komt van pas: eerder dit jaar zei de startup dat er nog 375 miljoen aan cash op de rekening stond, maar dat geld wordt in hoog tempo geïnvesteerd in bijkomende distributiecentra, elektrische bestelwagens en aanwervingen. Rendabel is het bedrijf allerminst: op elke euro omzet maakt Picnic bijna 23 cent verlies. Dit jaar zal de omzet 1,2 miljard euro bedragen.
Edeka is al sinds begin 2018 aandeelhouder van Picnic. Beide bedrijven kopen ook samen in, via de retailallianties Everest en Epic Partners. De Duitse foodretailer vertrouwt volledig op Picnic voor zijn onlinestrategie: dat zou goedkoper zijn dan zelf een e-commerceactiviteit op te zetten.