De Nederlandse onlinesupermarkt Picnic gaat officieel in Frankrijk van start. Na een test in Valenciennes onder de schuilnaam TocToc, gaat het bedrijf nu voor een gefaseerde uitrol.
Twee jaar voorbereid
Picnic flirt met de Belgische grens, maar steekt nog steeds niet over: de websupermarkt is vanaf nu ook officieel in Frankrijk actief, te beginnen bij de stad Valenciennes in het noorden van het land. Eerder ging daar al een beperkte testlancering door onder de naam TocToc, mogelijk om de pers te misleiden, nu komt het Nederlandse bedrijf er zelf mee naar buiten.
Vanaf nu kunnen alle inwoners van Valenciennes zich inschrijven via de Franse app en begint Picnic aan een gefaseerde uitrol, die net zoals in Nederland en Duitsland stad per stad zal gebeuren. “We hebben de start in Frankrijk twee jaar lang voorbereid”, zegt medeoprichter van Picnic Michiel Muller. “Valenciennes is een typische Picnic-stad: er wonen veel gezinnen die graag tijd besparen door hun boodschappen thuis te laten bezorgen.”
Miljard omzet in 2021
Op dit moment heeft de onlinesupermarkt zo’n 20 bezorgers en 10 elektrische bezorgwagentjes in Frankrijk, die vanuit een hub in Anzin 60.000 huishoudens kunnen bezorgen. Tegen het eind van dit jaar moeten dat een 50-tal bezorgers en naar verwachting 30 wagens worden. Op de zijkant zal het motto “Meilleurs prix, livrés gratuit” prijken. Picnic zegt in Frankrijk ook aandacht te zullen hebben voor lokale producten in het assortiment.
Begin mei verhoogde de Duitse supermarktgroep Edeka nog haar aandeel in Picnic, dat in 2015 in Amersfoort het daglicht zag. De e-commercespeler is sinds 2018 ook actief in Duitsland en telt vandaag naar eigen zeggen een miljoen klanten. Het gaat om 650.000 klanten op ruim 125 Nederlandse locaties en 350.000 klanten in zo’n 40 Duitse gemeenten. In 2020 verdubbelde de omzet naar 500 miljoen euro, maar voor 2021 rekent Picnic zelfs op een miljard.