Online supermarkt Picnic wil in de toekomst boodschappen leveren nog voor de klant ze heeft besteld. Het zegt die voorspellingen nu al te kunnen doen, maar te denken dat de klant daar zelf nog niet klaar voor is.
Drones in het magazijn
“Het is een kwestie van acceptatie en gebruiksvriendelijkheid, het moet niet te creepy worden en dat zal het voor klanten nu nog wel zijn. Maar het zou kunnen, op korte termijn”, zei CTO Daniel Gebler tijdens het Data Driven Commerce Event volgens Twinkle. Dat Picnic al over voldoende data beschikt, blijkt uit de manier waarop klanten nu al bestellen: van klanten die vaak aankopen doen via de app, koopt 90% de volledige lijst van 12 productsuggesties. “Dat komt neer op een nauwkeurigheid van 99% bij een enkel product”, aldus Gebler.
Ook op andere vlakken ziet Picnic nog heel veel ruimte om technologisch te groeien. Zo is het bezig met de distributiecentra te automatiseren. “Je kunt bijvoorbeeld drones in zo’n magazijn laten vliegen om snel al je voorraad te tellen, dan heb ik het over de nabije toekomst. Autonoom vervoer heeft onze aandacht, niet per se op de openbare weg nog, maar op onze eigen grond. Daar vindt toch 10 tot 20 procent van je verkeersbewegingen plaats.”
Amsterdam
Ondertussen blijft Picnic ook verder werken aan uitbreiding. Vanaf vandaag kunnen geïnteresseerden in een aantal Amsterdamse wijken zich inschrijven voor de online supermarkt. Volgende maand start Picnic met de verkoop in de wijken Watergraafsmeer, Rivierenbuurt, de Pijp en Bijlmermeer. Die zullen worden bevoorraad vanuit het nieuwe distributiecentrum in Diemen. Stap voor stap zal heel Amsterdam gebruik kunnen maken van Picnic.