Pieter Pot heropent zijn webshop op dinsdag 26 maart, zowel in Nederland als in Vlaanderen. De verpakkingsvrije onlinesupermarkt besteedt meer taken uit, legt de focus op een basisassortiment en past het bezorgmodel aan.
Focus op winstgevendheid
Dat Pieter Pot dankzij een geslaagde crowdfunding een doorstart zou maken na het faillissement eind 2023, was al bekend. Nu wordt de herlancering concreet: in een e-mail aan klanten kondigt het bedrijf aan dat de verpakkingsvrije webwinkel op dinsdag 26 maart heropent, en dat zowel in Nederland als in Vlaanderen. Vanaf die dag krijgen klanten weer toegang tot de app.
Om op kleine schaal snel rendabel te worden, heeft Pieter Pot zijn zakenmodel wel aangepast. Voortaan besteedt de startup het vullen, orderpicken, bezorgen en wassen van de bokalen uit aan externe partners. In het assortiment worden keuzes gemaakt, op basis van de winstgevendheid per product. Concreet ligt de focus op basisproducten zoals rijst, pasta, olijfolie, ontbijtgranen, noten. Ook streeft de onlinespeler naar een financieel gezond bezorgmodel: “We gaan samen met jullie evalueren of het echt nodig is om altijd ‘next-day-delivery’ aan te bieden”. Mogelijk kan Pieter Pot volstaan met een aantal bezorgslots per week.
Statiegeld naar één euro
Een pijnpunt waren nog de oude statiegeldtegoeden: die waren immers vervallen door het faillissement. Pieter Pot wil klanten tegemoetkomen, maar kan een onmiddellijke uitbetaling financieel niet aan: “Het zou betekenen dat de eerste tienduizend bestellingen gratis zijn”, aldus oprichter Jouri Schoemaker in een videoboodschap.
Daarom kunnen klanten hun oude tegoeden recupereren voor maximaal 10% per bestelling, tegoeden van nieuw statiegeld zijn daar bovenop volledig te gebruiken. Dat statiegeld gaat wel van twee naar één euro per pot, maar oude potten tegen twee euro inleveren kan nog tot 21 april.
“Als nieuw bedrijf mogen wij wettelijk niets met oude schulden doen”, zegt Schoemaker, die benadrukt hoe pijnlijk het faillissement was voor Pieter Pot, voor de schuldeisers en voor klanten met tegoeden: “Helaas kunnen we de tijd niet terugdraaien. Wel ontstaat er nu een nieuwe situatie, die we kunnen aangrijpen om met alle geleerde lessen nu wél te bewijzen dat de tijd rijp is voor verpakkingsvrij en er voor dit concept een duurzaam gezond model bestaat.”