Zelfs voor verpakkingsvrije e-commercester Pieter Pot pakte 2022 anders uit dan verwacht. Net als elders in de sector, was het uit met de gratis groei. Investeerders eisten plots winst, en dat kostte de start-up aardig wat.
Lesje in bescheidenheid
De vertraging in e-commerce na de coronapandemie trof ook de verpakkingsvrije onlinesupermarkt Pieter Pot. Daar was de snelrijzende ster niet op voorzien: de onderneming had verwacht in 2022 zowel het aantal klanten in Nederland als de omzet te verdubbelen (van een naar twee miljoen euro per maand) en vers groeigeld op te halen om internationaal uit te breiden.
“Zo rond mei” moest de websupermarkt daarentegen “tientallen mensen” ontslaan, vertelt CEO Jouri Schoemaker aan De Ondernemer. De klantenwachtlijst die Pieter Pot als “eindeloos” en vanzelfsprekend was gaan beschouwen, smolt als sneeuw voor de zon. Het verhaal van “de automatische aanwas” was uit.
De markt is gekrompen
Tegelijk stelden investeerders nieuwe eisen: waar vroeger groei tegen elke prijs het credo was, vroegen geldschieters nu winst – en snel een beetje. Voor eind 2023 moet Pieter Pot break-even draaien, maar dat zou niet lukken zonder reorganisatie en bijkomende financiering. Bij de bestaande investeerders heeft Schoemaker in alle stilte 2,2 miljoen euro extra bijgetankt, gekoppeld aan concrete financiële doelstellingen.
Al wordt die winstgevendheid vandaag nog een grotere uitdaging: Schoemaker denkt dat de markt nog wel groot genoeg is, maar door de hoge inflatie is het moeilijker geworden om nieuwe consumenten met het duurzame – en dus iets duurdere – concept te bereiken. “De grootte van de doelgroep” is gekrompen, aldus de medeoprichter.
Door het aanbod te verbreden, moet winst nu toch in zicht komen. Zo was de start van de samenwerking met Kraft Heinz in 2022 een belangrijke mijlpaal. Komend jaar moeten er ook onder meer gekoelde producten bijkomen en wil Pieter Pot inzetten op gebruiksgemak.