Pieter Pot heeft via crowdfunding 100.000 euro opgehaald. De verpakkingsvrije websupermarkt had eerder dit jaar al 1,3 miljoen euro opgehaald voor een doorstart, maar wil nu het assortiment uitbreiden en nieuwe navulpotten in gebruik nemen.
“Mogelijke doorbraakinnovatie”
“We hebben deze week de eerste winstgevende week ooit gedraaid”, kondigde Pieter Pot-oprichter Jouri Schoemaker in november trots aan. Van de weeromstuit werd de crowdfundingsactie nog met een week verlengd tot 30 november. Uiteindelijk haalde de Nederlandse onlinekruidenier zo 100.000 euro op.
Met het opgehaalde kapitaal wil Pieter Pot het assortiment uitbreiden en verdere oplossingen ontwikkelen om de kosten te verlagen. Zo wil Schoemaker het aanbod verbreden van 350 naar 450 producten, waaronder soepen, sauzen en hummus in pot. Daarnaast werkt het bedrijf aan een nieuwe navulpot van roestvrij staal. “Een mogelijke doorbraakinnovatie”, klinkt het, want de pot zou eenvoudiger schoon te maken zijn en minder ruimte innemen tijdens transport.
Sinds de doorstart in maart 2024 heeft Pieter Pot een omzet van 2,8 miljoen euro geboekt dankzij 11.000 actieve klanten. Hoewel het bedrijf nog verlies draait, moet een verlaging van het statiegeld van 2 euro naar 1 euro per pot de drempel voor klanten verder verlagen. Ook staat de ontwikkeling van een webshop, naast de bestaande mobiele app, op de planning om de toegankelijkheid te vergroten.