Verpakkingsvrije websuper Pieter Pot start met de verkoop van biologische wijn en bier in circulaire flessen met statiegeld. Glas recycleren veroorzaakt een hoge CO2-uitstoot, hervullen is beter, zegt de retailer.
2 euro statiegeld
Van alle verpakkingsmaterialen heeft glas één van de grootste ecologische voetafdrukken, zegt Jouri Schoemaker, CEO van Pieter Pot: “Glas wordt vaak gepositioneerd als duurzame keuze, terwijl het enorm veel energie kost om glas te recyclen, wat resulteert in een hoge CO2-uitstoot.” Daarom lanceert de verpakkingsvrije online supermarkt een circulaire wijnfles, die gemiddeld zes keer wordt hervuld. Uit een Life Cycle Assessment (LCA) blijkt dat het herbruikbare systeem 36% minder CO2 uitstoot dan het wegwerpsysteem. Het statiegeld bedraagt 2 euro.
Tegelijk start de duurzame supermarkt met een statiegeldsysteem voor speciaalbier, aan het gangbare tarief van 10 cent. Dat is uiteraard niet nieuw, maar de impact is groot, zegt het bedrijf: bierflesjes kunnen gemiddeld wel 25 keer hergebruikt worden.
België moet nog even wachten
Pieter Pot lanceert deze pilot eerst in z’n Nederlandse webshop en spreekt zelfs van een primeur: wijn in herbruikbare flessen bestond namelijk nog niet in Nederland. In België is dat systeem wél al langer gangbaar: onder andere Colruyt en Delhaize passen het toe voor wijnen die ze zelf bottelen. Maar in de Belgische webshop van Pieter Pot zijn deze alcoholische dranken dus voorlopig nog niet verkrijgbaar.
Over de verdere plannen van de verpakkingsvrije webwinkel, die in oktober vorig jaar in Vlaanderen en Brussel van start ging, kan je meer vernemen op het RetailDetail Food Congress, dat op 9 juni plaatsvindt in Antwerpen. Puck Schaaphok, die de Belgische activiteiten aanstuurt, zal er presenteren. Ook sprekers van Delhaize, Deloitte, Coca-Cola, Nestlé, Kriket, VLAM, Gorillas en Mosa Meat betreden dan het podium. Het wordt een niet te missen event voor foodprofessionals! Tickets bestellen kan via de knop hieronder.